جایگاه شعر در نشریات کودکان و نوجوانان

دسته : ادبیات
نویسنده : ابوذر کریمی

نشریات کودکان همواره بخشی هر چند کوچک از مطالب خود را به شعر کودکان اختصاص می‌دهند؛ خواه شعر سروده‌ی کودکان باشد، خواه شعر برای کودکان و نوجوانان.
این نوشتار مروری است بر جایگاه شعر در برخی نشریات فارسی کودکان و نوجوانان. در میان این نشریات، «کیهان بچه‌ها»، «سروش کودکان» و «گاهنامه‌ی دوچرخه» به‌طور تصادفی و بعضاً پی‌درپی ملاحظه شده‌اند.

شرح مقاله

نشریات کودکان همواره بخشی هر چند کوچک از مطالب خود را به شعر کودکان اختصاص می‌دهند؛ خواه شعر سروده‌ی کودکان باشد، خواه شعر برای کودکان و نوجوانان. در میان نشریات فارسی کودکان نیز کم ‌و بیش همین اصل حکم‌فرماست؛ گاه شعرهایی را که از جانب کودکان خواننده ارسال شده‌ باشد منتشر می‌کنند؛ گاه شعرهایی را از شاعران حرفه‌ای کودک و نوجوان به طبع می‌رسانند؛ و گاه شعرهایی از یا برای کودکان را از زبان‌های دیگر در قالب ترجمه به مخاطبان فارسی‌زبان خود عرضه می‌دارند.
این نوشتار مروری است بر جایگاه شعر در برخی نشریات فارسی کودکان و نوجوانان. در میان این نشریات، «کیهان بچه‌ها»، «سروش کودکان» و «گاهنامه‌ی دوچرخه» به‌طور تصادفی و بعضاً پی‌درپی ملاحظه شده‌اند. تمرکز این تحقیق بیش از هر چیز بر نمونه‌هایی از اشعار است که به صورت ارسالی از سوی خوانندگان در نشریات منتشر شده‌اند و در ضمنِ آن روند مواجهه‌ی نشریات نمونه با شعر در کنار سایر مطالب مورد بررسی قرار گرفته‌ است. در عین ‌حال بخش دوم این نوشتار، از طریق بررسی پاره‌ای وبسایت‌های انگلیسی شعر کودکان می‌کوشد امکانات مقایسه‌ای مشخصی را در زمینه‌ی مواجهه‌ی رسانه‌ای (خواه مکتوب و خواه الکترونیک) با شعر کودکان طرح‌ کند. این مقایسه که در دو فضای ظاهراً نامرتبط صورت می‌گیرد، سودای آن دارد که برای کسانی که قصد دارند شعر فارسی کودکان را چه در نشریات کاغذی و چه در نشریات مَجازی گسترش دهند، دستمایه‌ی لازم را فراهم آورده باشد.

مشخصات مقاله
موضوع : جایگاه شعر در نشریات کودکان و نوجوانان
سال انتشار : ۱٣٩٣