روستای وردیج

استان : تهران
شهرستان : تهران

روستای وردیج که از توابع کن به شمار می‌رود، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف تهران است که در غربی‌ترین نقطه‌ی این استان قرار دارد. نکته‌ی جالب در مورد این روستا مجسمه‌های طبیعی است که در اثر فرسایش سنگ‌ها به وجود آمده‌است.

شرح بانک های اطلاعاتی

ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۸۵۰ است و با توجه به قرار گیری در رشته کوه‌های البرز، دارای زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل است.

شاید اگر برای اولین بار سنگ تراشه‌‌های طبیعی روستای وردیج را ببینید، خیال کنید این صورتک‌‌های پر از حفره بازمانده‌‌های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده است. برخی بر این باورند این سنگ تراشه‌ها بقایای قلعه‌‌ای از زمان قدیم است؛ البته این نظر تنها یک گمان است. عده‌‌ای دیگر به وجود آمدن این اشکال را ناشی از فرسایش می‌‌دانند و اما هستند افرادی که این نظر را هم به طور قاطع انکار می‌‌کنند. اما کافی‌ است پای صحبت یک زمین‌ شناس بنشینید تا برای‌ شما از روال فرسایش بادی صخره‌‌های وردیج بگوید و هوازدگی بخشی از کوه‌‌های این منطقه را به یک نمونه عالی و کم نظیر از تغییرات بافت زمین تبدیل کرده‌است. اشکالی که بیش از هر چیز جمجمه‌ی انسان و بدن جانوران وحشی را برای شما تداعی خواهند کرد.





بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصا اردیبهشت ماه است چرا که در این زمان، باغ‌های این روستا با شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو یک‌دست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دل‌نشین بهار را به نمایش گردشگران می‌گذارند. هم‌چنین دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع، مناظر چشم نوازی است که در طول جاده و در طی مسیر، چشم‌های زیبابین و کنجکاو شما رو به خود جلب خواهند کرد.

در روستای وردیج می‌توانید رودخانه‌ی پر آبی را ببینید که در دو طرف آن نیزار‌های بلند و به هم فشرده به چشم می‌‌خورند. در بخش‌‌هایی از مسیر رودخانه حوضچه‌‌های کوچکی تشکیل شده است که به شما فرصت یک آب تنی کوتاه مدت را می‌‌دهند.





مسیرهای دسترسی به این روستا عبارت‌اند از:

مسیر اول: انتهای اتوبان همت، بلوار پژوهش، شهرک دانشگاه شریف و خیابان شهید اردستانی که در انتهای شمال خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان «روستای وردیج – روستای واریش» به چشم می‌‌خورد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌دهد.

مسیر دوم: از اتوبان تهران – کرج از پشت پمپ بنزین وردآورد (ورودی از پمپ بنزین) به سمت خیابان شهید اردستانی به سمت شمال خیابان است که پس از آن وارد جاده روستای وردیج و واریش می‌‌شوید. جاده تا انتها (روستای واریش) آسفالت است. تقریبا با طی مسافتی در حدود ۶ تا ۷ کیلومتر از ابتدای جاده به روستای وردیج و کوه و صخره‌‌های آدمک می‌‌رسید. با طی مسافتی ۳ – ۴ کیلومتری نیز به انتهای جاده آسفالت یا به بیان دیگر روستای واریش خواهید رسید.

مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : انتهای اتوبان همت، بلوار پژوهش، شهرک دانشگاه شریف، شمال خیابان شهید اردستانی جاده روستای وردیج و واریش