چشمه آب گرم گنو

استان : هرمزگان
شهرستان : بندرعباس

چشمه آب معدنی گنو در فاصله 34 ‏کیلومتری شمال شرقی بندرعباس، در کنار راه بندرعباس-سیرجان واقع شده است. این چشمه در دره‌ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی، از شمال و جنوب، آن را در برگرفته‌اند.

شرح بانک های اطلاعاتی

از آب این چشمه، جهت آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود. آب چشمه گنو از دسته آب‌های گوگردی خیلی گرم (کلروره مولفاته کلسیک گوگردی) است. ‏این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتا بزرگ تمیز دارد که به تاسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروشی نوشیدنی و غیره تجهیز شده است. محوطه اطراف چشمه پر از درختان نخل بسیار زیبا و سرسبز است. پساب این چشمه پس از خارج شدن از استخرها، مانند رودخانه کوچکی پی از طی چند کیلومتر با آب نسبتا زیادی به صورت آبشار کوچک و جالبی به پایین سرازیر می‌شود.




منطقه حفاظت شده گنو با وسعت 49 هزار هکتار یکی از 9 ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است که تنها گونه آبزی منحصر به فرد را در خود جای داده است. ماهی آفانیوس گینوئیس از خانواده کپور دندان داران یا ماهی گورخری، تنها گونه منحصر به فرد استان هرمزگان است که زیستگاه این ماهی آبگرم گنو است. آبگرم گنو یکی از مناطق تفریحی بندرعباس است که چشمه آن زیستگاه ماهی رو به انقراض به نام آفانیوس گینوئیس است؛ این ماهی بومی در چشمه آبگرم گنو با درجه حرارت حدود 40 درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کند و از جمله گونه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شود در با این شرایط امکان حیات برای سایرگونه‌ای آبزی وجود ندارد. ماهی آفانیوس گنو از جنس Aphanius و خانواده کپور ماهیان دندان‌دار است که چندین گونه از این جنس در اکوسیستم‌های آبی ایران وجود دارد که برخی از آن‌ها گونه‌های بومی ایران هستند، با این حال ماهی آفانیوس گنو با نام علمی Aphanius ginaonis فقط در چشمه آب گرم گنو یافت می‌شود.
ماهی آفانیوس گینوئیس به علت داشتن رنگ آمیزی زیبا روی بدنش دارای ارزش زیباشناسی است؛ حداکثر طول بدن این ماهی کوچک 27 میلی‌متر است که در آب‌های گوگردی کم عمق زندگی می‌کند و غذای آن جلبک‌ها و بی مهرگان آبزی است.
بیش از ۵۰۰ مترمربع از آبگرم گنو زیستگاه طبیعی این ماهی نادر است که هرگونه آلودگی یا تخریب این زیستگاه موجب نابودی و انقراض این ماهی منحصربه فرد می‌شود.





 

هم‌چنين در جبهه جنوبي کوه گنو و درمسير دسترسي به قله نصيري، بعد از عبور از تپه مولا، دره‌اي به نام تنگ سياه واقع گشته که در فصول مناسب سال آبشارهاي متعدد و جلوه‌هاي زيبايي را در آن مي‌توان يافت. مسيل تنگ سياه داراي طبيعتي بکر و زيبا است. منطقه گنو در مقايسه با بندرعباس داراي آب و هواي نسبتا معتدل بوده و به همين مناسبت از اهميت خاصي برخوردار است. تنوع پوشش گياهي کوه گنو، از دامنه تا قله کوه، مشتمل بر انواع درختان گرمسيري، استيپ بياباني، استيپ کوه‌پايه‌اي و گونه‌هاي گياهي نواحي سردسير است. تنوع گياهان دارويي و صنعتي اين منطقه مورد توجه محققان و گردشگران است.


مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : بندرعباس، کیلومتر ٣۴ جاده بندرعباس به سیرجان