موزه‌ی سینمای ایران

استان : تهران
شهرستان : تهران

موزه‌ی سینمای ایران با هدف گردآوری، حفظ، ثبت و عرضه‌ی مناسب میراث سینمای ایران در شهریور ماه 1373با تدبیر و همت مدیران شرکت توسعهِ فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران پا گرفت.

شرح بانک های اطلاعاتی

امکانات موزه‌ی سینما ایران عبارت‌اند از:

عکس‌ها: شامل هزاران عکس از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی‌، پشت صحنه و مراحل فیلم‌سازی و فعالیت‌های سینمایی و هنرمندان و دست اندرکاران صنعت و هنر سینما است که قدیمی‌ترین آن به نخستین روزهای نمایش فیلم در ایران باز می‌گردد.

فیلم‌نامه‌ها: شامل 400 فیلم‌نامه ساخته شده

اعلان‌ها: بیش از 2500 اعلان سینمایی از دهه 1310 تاکنون گردآوری شده و بخشی از آن به نمایش گذاشته شده‌است.

جایزه‌های داخلی و بین‌المللی : بخشی از جوایز و افتخارات بین‌المللی سینمای ایران که عمدتا به دوره‌ی جمهوری اسلامی تعلق دارد، در موزه جمع شده‌است و تکمیل آن ادامه دارد.

کتاب‌ها: شامل کتاب‌های سینمایی از نخستین چاپ‌ها تاکنون است که به حدود 8000 جلد می‌رسد.

اسناد و مدارک: حدود 3000 قطعه سند شامل اسناد دولتی‌، نمایش‌ها، قراردادها، اسناد تاریخی‌، اسناد مالکیت‌، سینماها و … از حدود 90 سال پیش تاکنون موجود است‌.

فیلم و ویدئو: 1000 فیلم سینمایی ایرانی به همراه 500 عنوان نمونه‌ی کوتاه (آنونس‌) آرشیو تصویری فعلی موزه را تشکیل می‌دهد.

مطبوعات : شامل 5000 جلد نشریه است که قدیمی‌ترین آن متعلق به 1309 است‌.

اسباب سینماتوگراف: شامل حدود 300 دستگاه و ابزار قدیمی است که عمدتا بسیار قیمتی و قابل نمایش در موزه است که قدیمی‌ترین این دستگاه‌ها متعلق به 1309 و اغلب ساخت صنعتگران قدیمی سینمای ایران است در همان زمان موجب شگفتی فن‌کاران خارجی شده است.

لباس‌، دکور و گریم‌: شامل نمونه‌های تاریخی لباس‌، دکور سازی‌، صحنه آرایی و چهره‌ پردازی است که تلاش بسیار زیادی برای جمع آوری آن‌ها صورت گرفته‌است‌.

تالارهای موزه شامل 7 تالار است، با ورود به محوطه باغ از طریق پله‌های ساختمان زیبای باغ فردوس می‌توان وارد تالارهای موزه شد. در طبقه فوقانی 3 سالن وجود دارد و از داخل تالار سوم سینما به وسیله‌ی پله‌های مارپیچ می‌توان 4 تالار دیگر را بازدید کرد.

ـ تالار اول موزه‌ی سینما ایران: تاریخچه‌ی ورود سینما به ایران: پرده خوانی، شهر فرنگ، پوسترهای اولیه، پیشگامان، اسباب سینما توگراف

ـ تالار دوم موزه‌ی سینما ایران: سینما در سال‌های١٣٨٠-١٣٣٠

ـ تالار سوم موزه‌ی سینما ایران: جوایز و حضور بین الملل سینمای ایران

تالار چهارم موزه‌ی سینما ایران: سینمای جنگ و دفاع مقدس

تالار پنجم موزه‌ی سینما ایران: ارامنه و سینمای ایران

تالار ششم موزه‌ی سینما ایران: بخش کودک و نوجوان

تالار هفتم موزه‌ی سینما ایران: اتاق صدا، دوبله و موسیقی











مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٢٢٧٠۵٠٠۵-٩
فاکس : ٠٢۱٢٢٧۱٧٠۵٠
پست الکترونیک : museum@cinemamuseum.ir
وب سایت : http://www.cinemamuseum.ir
آدرس : خیابان ولیعصر، باغ فردوس
کد پستی : ۱٩۶۱٧۴٣٩۴۶