تاریخچه جایزه راگازی بولونیا

تلاشگران بسیاری در سراسر دنیا می‌کوشند تا در حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان آثاری ناب برای کودکان امروز و فردای خلق کنند. بازتاب تلاش بی‌دریغ آن‌ها را در جوایز گوناگون ملی و بین‌المللی گوشه و کنار این کره‌ خاکی مشاهده می‌کنیم. در این مقاله تلاش می‌شود، یکی از جوایز بین‌المللی کتاب کودکان و نوجوانان معرفی شود، به ویژه سهم هم‌وطنانمان از این جوایز. هر ساله در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا تصویرگران، ناشران، نویسندگان، مروجان کتابخوانی، کتاب‌های دیجیتال، و خلاقان آثار ناب کودکان و نوجوانان با اعطای جوایز مختلفی مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

شرح بانک های اطلاعاتی

تاریخچه‌ی نمایشگاه بولونیا

بولونیا یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایتالیا است با مردمی مهمان‌نواز و غذاهایی که در جهان شهرت دارد. این شهر به دلیل امکانات حمل‌ونقل شهری مناسب؛ و نزدیکی تقریبی آن به شهرهای فلورانس، ونیز، میلان و رم و نیز فاصله‌ی 15دقیقه‌ای آن به فرودگاه بین‌المللی، مکان مناسبی است برای برگزاری یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین نمایشگاه‌های نشر کتاب کودک در جهان.

برگزار کنندگان این نمایشگاه را ناشران، آژانس‌های ادبی، تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی، مجموعه‌سازان و سازمان‌های بین‌المللی تشکیل می‌دهند. 

نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک بولونیا

این نمایشگاه از بهار سال 1963 به مدت 3 روز در شهر بولونیای ایتالیا در فضایی به مساحت بیست‌هزار متر مربع شروع به کار کرد. این نمایشگاه به دلیل تمرکز خاصش بر کتاب‌های کودکان، رویدادی مهم در تبادل فرهنگی و اطلاعاتی در دنیای ادبیات کودک جهان است. هر ساله کلیه‌ی کتاب‌های نمایشگاه به یک کشور عضو اهداء می‌شود که تاکنون شامل ایران نیز شده است.

هر سال در این نمایشگاه جایزه‌های متعددی به دست‌اندرکاران ادبیات کودکان جهان داده می‌شود که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم. اما جدا از آن، نتیجه‌ی برخی از جوایز بزرگ بین‌المللی نیز در این نمایشگاه اعلام می‌شود، از جمله جایزه‌ی دو سالانه‌ی هانس کریستین آندرسن، و جایزه آسترید لیندگرن. هم‌چنین فعالیت‌هایی چون برگزاری نشست‌ها، سمینارها، و میزگردهای تخصصی در زمینه‌ی تصویرگری، حقوق نشر، و قوانین کپی رایت در ادبیات کودک نیز از جمله فعالیت‌هایی است که هر سال در این نمایشگاه بر پا است. 

در این نمایشگاه، نمایشگاه تصویرگران کتاب کودک بولونیا یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه است. تصویرگران بسیاری از کشورهای مختلف، آثار خود را به نمایشگاه تصویرگران بولونیا ارائه می‌دهند. مسابقه‌ی تصویرگری بولونیا هر سال در دو بخش داستانی و غیر داستانی؛ کاتالوگی را منتشر می‌کند که این کاتالوگ راهنمای ارزشمندی برای ناشران، طراحان گرافیک، هنرمندان، معلمان، کتابداران و علاقه‌مندان به کار تصویرگری محسوب می‌شود. این نمایشگاه هم‌چنین، فرصت بسیار خوبی را برای شناخته شدن و دریافت سفارش‌های کاری پیش روی تصویرگران و دست‌اندرکاران قرار می‌دهد.

آثار منتخب تصویرگران توانای ایرانی نیز در سال های پیاپی به کاتالوگ این نمایشگاه راه یافته است.

سال 2012: علیرضا گلدوزیان، نرگس محمدی، فرشته نجفی، نوشین صفاخو، مرتضی زاهدی.

سال 2013: سید فضل‌الله طباطبایی، امیر شعبانی‌پور، پژمان رحیمی‌زاده، سیدحسن موسوی، غزاله مرصوصی، راشین خیریه، علیرضا گلدوزیان، علی عامه‌کن.

سال 2014: امین حسن‌زاده شریف، ژیلا حدایی، مرتضی زاهدی.