جایزه جعفر پایور

جایزه جعفر پایور در سال ۱۳۷۸ از سوی خانواده شادروان پایور پایه گذاری شد. این جایزه به منظور تشویق بازنویسان و بازآفرینان ادبیات کهن فارسی اعم از مکتوب و شفاهی که آثار ارزشمندی را برای کودکان و نوجوانان پدیدآورده اند می شود از سوی فروغ الزمان جمالی همسر شادروان جعفر پایور بنیان گزاری شد.

این جایزه شامل دو سکه ی بهار آزادی، یک لوح و نشان جایزه است که هر سال در اختیار هیئت مدیره شورای کتاب کودک قرار می گیرد، تا طبق آئین نامه مصوب در جلسه ی سالگرد شورای کتاب کودک به دارندگان شرایط اهداء گردد. این جایزه شامل بازنویسی از منابع در حوزه دین و زندگینامه نیز می گردد اما ادبیات داستانی بر آثار مستند اولویت دارد. گروه بررسی "آثار بازنویسی و بازآفرینی ادبیات کهن برای کودکان و نوجوانان" در شورای کتاب کودک مسئولیت بررسی اولیه آثار را برعهده دارد. تندیس این جایزه به شکل سرو است که سرو از نشانه‌های اصیل ادبیات و فرهنگ کهن ایران است.

شرح بانک های اطلاعاتی

این جایزه به تلاشگرانی داده می‌شود که ادبیات کهن ایران را زنده نگه داشته‌اند. این جایزه تا به حال به چهار نویسنده و دو نهاد فعال در این حوزه اهدا شده است.

پايور (1385-1324) در تهران، سال ها در پيوند ادبيات كهن و ادبيات روز ايران كوشش كرد ." بازآفريني و بازنويسي در ادبيات كودك و نوجوان " ، " روش هاي بازنويسي، بازآفريني و بازپرداخت در ادبيات " و تعداد زيادي مقاله و تحقيق و پژوهش در شوراي كتاب كودك، پژوهشنامه كودك و نوجوان، كتاب ماه كودك و نوجوان و ... ديگر آثار وي را تشكيل مي دادند.

اين نويسنده معتقد بود «ادبيات امروز نمي تواند بدون پيشينه و پشتوانه گذشته، رهاوردي مثبت و خلاق داشته باشد و به هر شكل بايد به دور از باستان گرايي از ادبيات كهن تغذيه نمايد.»


در سال 1387 از سوی خانواده شادروان پایور پایه گذاری شد.

مشخصات بانک های اطلاعاتی