وینی خرسه

Finding Winnie : the true story of the world's most famous bear

نویسنده : لیندزی متیک
گروه سنی : ۴ تا ۱٠ سال
سال انتشار : ۱٣٩۶

توی جنگ جهانی اول، یه دامپزشک کانادایی که برای جنگ به انگلیس می‌رفت، توی ایستگاه قطار از یک شکارچی یک بچه‌خرس خرید تا نجاتش بدهد. خرس با سربازها تمرین کرد و مثل یه عضو از ارتش شد، اما او نباید به جنگ می‌رفت...
این یک داستان واقعی است در مورد سربازی که در جنگ جهانی اول یک خرس را با خودش به جنگ می‌برد. این داستان که به پیوند عاطفی انسان و حیوان اشاره دارد، بعدها الهام‌بخش خلقِ شخصیت معروفِ «پوه» شد.

شرح کتاب

 هری کول دامپزشکی است که در کانادا زندگی می‌کند. با آغاز جنگ جهانی اول هری کول راهی جبهه‌های جنگ می‌شود تا از اسب‌های جنگی مراقبت کند. هری در راه به دوری از خانه فکر می‌کند و این‌که چگونه می‌تواند در این سفرِ طولانی، دلتنگی‌ها و دوری از خانه و سرزمین خود را تاب بیاورد.

در ایستگاه قطار بچه‌خرسی را می‌بیند، پول زیادی برای خریدن آن می‌پردازد و بچه‌خرس را همراه خود به قطار می‌برد. هری کول نام خرس را وینی می‌گذارد و تصمیم می‌گیرد او را با خود به جنگ ببرد تا دوری از خانه را کمتر حس کند. به این ترتیب وینی دیگر عضوی از ارتش می‌شود و همه‌ی افسران و سربازان به او علاقمند می‌شوند. او در کنار کول از اسب‌های جنگی مراقبت می‌کند. وقتی ارتش با کشتی عازم کشور انگلستان می‌شود وینی هم‌چنان با ارتش همراه است. تا این که هری باید به فرانسه برود. وینی خرس بزرگی شده است و آن‌جا دیگر جای امنی برای وینی نیست. سرانجام هری کول وینی را به یک باغ وحش در لندن می‌سپارد، جایی که وینی دوست جدیدی پیدا می‌کند: دوستی به نام کریستوفر رابین. جنگ که تمام شد هری به شهر خود بازمی‌گردد و دوباره پزشک حیوانات می‌شود. او هر از گاهی برای دیدن وینی به باغ وحش می‌رود و از این که می‌بیند کارکنان باغ وحش از وینی مراقبت می‌کنند خیلی خوشحال است.

کتاب « وینی‌خرسه » برگرفته از ماجرایی واقعی است که در جنگ جهانی اول روی داده است.

بخش پایانی کتاب « وینی‌خرسه » به آلبوم عکس‌های واقعی هری و وینی اختصاص یافته است. کتاب « وینی خرسه » در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت سه جایزه‌ی جهانی شد:

مدال کالدکات

جایزه‌ی جهانی انجمن سوادآموزی کودکان و نوجوانان

جایزه‌ی یادبود شارلوت زولوتو

مشخصات کتاب
تصویرگر : سوفی بلکال
مترجم : نیلوفر امن‌زاده
تیراژ : ۱٠٠٠ صفحه
قطع : رحلی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ۵٢
نوبت چاپ : دوم
نوع جلد : سخت
شابک : ٩٧٨۶٠٠٨٣۴٧٠۴٠
دیویی : دا
٨٢٣
٩٢/
م٢۵٣و
۱٣٩۵
جوایز : جایزه ی کالدکات ، جایزه‌ی شارلوت زولوتو ، جایزه‌ی جهانی انجمن سوادآموزی کودکان و نوجوانان
مدت زمان اثر :