رشد اندامهای حسی و حرکتی و نیاز به اسباببازیهای مختلف
مجله روشنان- دفتر سوم - دیدگاه - صفحه ٢٣ تا ٣۱
اسباب بازي كودك بستگي به امكانات محيطي او دارد. كودك بايد به نحوي سرگرم شود. هرچه وسايل بازي بيشتري در اختيار داشته باشد، بيشتر حس كنجكاوي ادراك و اكتشافش ارضاء مي شود.
اسباب بازيها، بهترين ابزار براي شناخت تمايلات و احساسات كودكان مي باشند؛ زيرا كودك به هنگام بازيهاي خلاق، خود خواسته ها و تمايلات خود را بيان مي كند و نشان مي دهد كه از چه چيزهايي محروم شده، و به چه چيزهايي گرايش دارد و از چه چيزهايي رنج مي برد.
پياژه معتقد است كه رشد از دوره ها و مرحله هاي مشخصي تشكيل مي گردد و همان گونه كه رشد بدني به صورت يك رشته دگرگوني ها با نظم و ترتيب معيني پديد مي آيد، رشد رواني نيز همان دوره ها و ) را براي فاصلة Period( مرحله ها را مي پيمايد. وي اصطلاح دوره ) را براي فاصلة زماني كم به كار مي برد. Stage( زماني زياد و مرحلة بنابراين، هر دوره شامل چند مرحله است. پياژه به طور كلي دوره هاي رشد شناختي ـ ادراكي را به قرار زير به چهار دوره تقسيم مي كند و معتقد است كه ادراك و تواناييهاي عقلي و فكري كودكان و نوجوانان در طي اين چهار دوره تكامل مي يابد.