استفاده از بازی رایانه‌ای برای درمان تنبلی چشم

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/٠٨/٢٣

محققان آمریکایی با استفاده از بازی رایانه‌ای شرکت اپل، راه تازه‌ای را برای درمان تنبلی چشم کودکان پیدا کرده‌اند.

شرح خبر

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از «لایو ساینس»، تنبلی چشم یا آمبلوپیا (Amblyopia)، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره‌ی کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود، به دلیل اختلال دید چشم تنبل، بر اثر عواملی مانند دوربینی، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم، انحراف چشم، لوچی یا استرابیسم و یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب‌مروارید، کدورت قرنیه و یا افتادگی پلک) رخ می‌دهد.

چیزی که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته این است که کودکانی که در این پژوهش، بیش‌تر به انجام این بازی پرداختند در مقایسه با کسانی که تحت درمان‌های استاندارد برای تنبلی چشم قرار گرفتند، تنها پس از دو هفته بهبودی خود را بازیافتند.

در درمان‌های معمول تنبلی چشم، لازم است کودکان در مدت مشخص از پچ‌های مخصوصی بر روی چشم تنبل استفاده کنند و چشم دیگر آن‌ها بسته مانده و فعالیتی نداشته باشد. اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که برای درمان تنبلی چشم، لازم است که کودک از هردو چشم خود استفاده کند که در درمان با بازی‌های رایانه‌ای، این امر محقق‌شده و نتیجه‌ی بهتر و سریع‌تری نسبت به درمان با پچ‌های مخصوص دارد.

به گزارش کلینیک مایو، حدود سه درصد از کودکان آمریکا به تنبلی چشم دچار هستند. درمان چشم تنبل به کمک پچ‌های استاندارد، کمک می‌کند تا چشم ضعیف‌تر تحریک شده و به این وسیله بینایی آن‌ها بهبود یابد. اما به گفته‌ی محققان این پژوهش، اگرچه بیش‌تر کودکان پس از انجام این درمان، بهبودی خود را به‌دست می‌آورند، ولی این روش همیشه هم ثمربخش نبوده و برخی از بچه‌ها پس از گذشت مدتی مجدداً دچار تنبلی چشم می‌شوند. علاوه بر این، کودکان پس از درمان در استفاده از هردو چشم و تطابق آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. بنابراین به گفته‌ی محققان، درمانی که کودکان را به استفاده از هردو چشم وادار کند، بهتر از درمانی است که در آن تنها از یک چشم استفاده می‌شود.

در این پژوهش جدید، محققان به صورت تصادفی 28 کودک مبتلا به تنبلی چشم را تحت درمان استفاده از پچ و استفاده از بازی رایانه‌ای شرکت اپل با نام «حفاری سریع» (Dig Rush) قرار دادند. در این بازی، کودکان باید به دنبال طلا بگردند و هم‌زمان از برخورد با موانع موجود در بازی اجتناب کنند.

کودکان برای انجام این بازی از عینک‌های مخصوصی استفاده می‌کنند که بر بینایی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در این بازی، چشم قوی‌تر بعضی از عناصر بازی، مانند سبد خرید طلا را با کنتراست پایین می‌بیند، در حالی که چشم ضعیف‌تر عناصر دیگر، مانند کارکنان معدن را در کنتراست بالا مشاهده می‌کند و هردو چشم، عناصر پس‌زمینه را مانند سنگ‌ها و صخره‌ها، در کنتراست بالا می‌بیند.

گفتنی است کودکانی که در گروه بازی اپل در این دو هفته‌ی آزمایشی قرار داشتند، پنج روز در هفته و هربار یک ساعت به انجام این بازی پرداختند و کسانی که در گروه درمان چشم با پچ‌های مخصوص قرار داشتند، هفت روز در هفته و هربار دو ساعت از پچ‌ها استفاده کردند. پس از گذشت دو هفته، کودکانی که در گروه بازی رایانه‌ای بودند، نسبت به دوره‌ی پیش از درمان، توانستند به‌طور متوسط 5/1 خط بیش‌تر، جدول حروف بینایی‌سنجی را بخوانند. در حالی که گروه دیگری که با پچ‌های استاندارد، درمان شده بودند نسبت به دوره‌ی پیش از درمان، فقط توانستند 7/0 از خطوط این جدول را بخوانند.

در نتیجه درحدود 40‌درصد از کودکانی که در گروه بازی اپل قرار داشتند، به دید نزدیک به دید معمولی رسیده‌اند که این میزان در کودکان گروه دیگر، تنها 7 درصد بوده است.