در آخرین روز هفته‌ی کتاب استان فارس

مروجین برتر کتاب تقدیر شدند

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/٠٩/٠٢

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان بیست و چهارمین هفته‌ی کتاب استان فارس که با شعار «ایران می‌خواند، شیراز می‌خواند» از ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد، شامگاه دوشنبه اول آذرماه از شش برگزیده کشوری جشنواره‌ی مروجان کتاب ایران تقدیر شد.

شرح خبر

در این مراسم که به میزبانی تالار غزل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی و رئیس ناحیه‌ی یک آموزش و پرورش شیراز برگزار شد، «روح‌الله منوچهری»، بنیان‌گذار پویش روستای دوستدار کتاب با بیان این‌که استان فارس به‌واسطه‌ی وجود روستای لایزنگان داراب که جایگاه روستای دوستدار کتاب را به خود اختصاص داد، اینک افزون بر نام مقدس شهید اسلامی‌نسب، به کتاب و کتاب‌خوانی شهره شده، اعلام کرد: «امروزه اثبات شده، بهره‌وری خوب، محصول کتاب‌خوانی است.»

وی هم‌چنین اعلام کرد که این‌روزها در روستای دوستدار کتاب لایزنگان، امانت‌دادن کتاب در کنار کسب و پیشه و کشاورزی و باغداری، امری مسری است و هریک از اهالی این روستا قفسه‌ای را به امانت‌دادن کتاب در زندگی خود اختصاص داده‌اند.

منوچهری که مسئولیت کتاب‌خانه‌ی رئیس اردکانی شیراز را هم دارد، عنوان کرد: «امسال هم در عید نوروز به واسطه‌ی کمپین مردمی کتاب در لایزنگان، ۱۰‌هزار جلد کتاب میان ۲۱۰ خانوار محروم توزیع شد.»

وی از برگزاری بزرگ‌ترین برنامه‌ی کتاب‌خوانی کشور در روستای لایزنگان داراب خبر داد و افزود: «در جشنواره‌ی گل و گلاب این روستا، عطر کتاب و عطر گل‌ها با هم عجین شده است.»

در ادامه‌ی این برنامه، پس از گلستان‌خوانی توسط «درسا حیدری» و «سیده‌هدی موسوی» که با خوانش دیباچه و حکایت سعدی و یک غزل از شیخ شیراز همراه بود، مسئول انجمن ادبی «بهارنارنج» به شعرخوانی پرداخت.

در پایان این برنامه از «داریوش نویدگویی»، مدیر انتشارات نوید شیراز به‌عنوان پیشکسوت ترویج کتاب و «محمدحسین فیروزی»، «مسعود منوچهری»، «زینب محبی»، «عباس محمودی» و «نوشین جعفرنژاد»، به‌عنوان برگزیدگان کشوری تقدیر شد.

هم‌چنین از ۳۰ مروج کتاب که در میان آن‌ها افرادی چون کتاب‌فروش، مسئول انجمن‌های ادبی، مدیر کافه‌کتاب، قصاب دوستدار کتاب، تاکسیران کتاب‌دوست، کتابدار کتاب‌دوست، بوتیک‌دار اهل کتاب و... دیده می‌شد نیز تقدیر شد.

در آخرین ویژه‌برنامه‌ی هفته‌ی کتاب فارس که با تلاش مؤسسه‌ی فرهنگی‌هنری صبای مهر و همکاری اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نهاد کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، در پی فراخوان «نذر کتاب» بیش از هشت‌هزار جلد کتاب گردآوری و در مناطق محروم شیراز توزیع شد.