«ردیف موسی‌خان معروفی»

دسته : ایرانی

موسیقی اصیل ایرانی برای نوجوانان
این اثر شامل 9 لوح فشرده است.
موسیقی اصیل (سنتی) ما از صدها نغمه متنوع ریتمیک و غیر ریتمیک (آوازی) تشکیل شده که تاریخ پیدایش آن مشخص نیست ولی به طور یقین سابقه آن به چندهزار سال قبل باز می‌گردد.
این نغمات در بستر زمان سینه به سینه از استاد به شاگرد منتقل شده تا به موسیقی‌دانان بزرگ روزگار ما، شاگردان کوشای سابق، به ارث رسیده است.
بهای این میراث بزرگ تنها گذشت هزاران سال زمان است.
زنده‌یاد استاد موسی‌خان معروفی یکی از آن شاگردان مبرز سابق بود با این تفاوت که نه تنها روایت‌گر یک ردیف دستگاهی بلکه ثبت کننده تمامی روایات قابل استناد از ردیف دستگاهی موسیقی اصیل ایران محسوب می‌شد.
به طوری که موسیقی‌دان بزرگ هم عصرش زنده‌یاد روح‌الله خالقی در کتاب مستطاب «سرگذشت موسیقی» می‌نویسد: «معروفی کسی است که تمام معلومات موسیقی خود را روی کاغذ آورده و بهترین حافظ و نگهبان موسیقی ملی ما بوده است».
پس در این روزگار بی نام و ننگ هزار رنگ، وظیفه ما پاس‌داشت و حفظ و نگهداری این گنجینه عظیم است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با انتشار این اثر در این راه قدمی هرچند ناچیز برداشت تا هم‌چنان از طلایه‌داران اشاعه فرهنگ اصیل این مرز و بوم باشد.

شرح فیلم و صوت

در تابستان 1378 در یکی از روستاهای زیبای طالقان در باغی سرسبز با شاگردان قدیم کلاس آواز، جمعی دوستانه داشتیم.

جناب آبفروش در همان دیدار نخست با متانت رفتار و پنجه دلنشین خود رضایت خاطر جمع هنرمندانه را به گونه‌ای فراهم آوردند که تحسین همگان را برانگیختند.

آقای محمد عرفانیان هم موقع را مغتنم شمرده، ماجرای فراهم نشدن اسباب ضبط ردیف موسی معروفی را توسط ایشان به زبان آوردند.

از آنجا که همواره در انتظار اجراهای دیگری از ردیف معروفی و دیگر استادان بوده و هستم این یادآوری من را برآن داشت تا مخارج و امکانات ضبط آن را به عهده بگیرم.

جناب آبفروش هم با دقت و وسواس قابل تحسین به اجرای این ردیف پرداختند ولی باز قانع نشدند و بار دوم به اجرای آن همت گماشتند تا بالاخره رضایت ایشان حاصل شد.

پس از اتمام کار اجرا و ضبط، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی نوارهای مادر با همان بودجه در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سابقه دیرینه و موفقی در انتشار این گونه برنامه‌های ردیف نوازی دارند گذاشته شد تا به تکثیر و چاپ آن همت گمارند.

امید است موسیقی دوستانی که به نژادگی و دانش کلاسیک موسیقی ایران علاقه‌مند هستند این اجرا را به عنوان یک مجموعه موسیقی ردیفی که همان موسیقی کلاسیک ایران است و با حس دل‌نوازی اجرا شده در بایگانی خود داشته باشند.

از آن استفاده کنند تا همه فراهم آورندگان این اثر را خوشحال و روان استاد زنده‌یاد موسی معروفی که با پی‌گیری عاشقانه این ردیف را گردآوری و نت‌نویسی کردند شاد کنند.

در پایان هم‌چون گفته مکرر استاد موسی معروفی در ابتدای نوارهای ردیف اجرا شده توسط روان‌شاد سلیمان روح‌افزا :

                                        غرض نقشی است کز ما باز ماند         که هستی را نمی‌بینم بقایی

                                                                                                                                                محمدرضا شجریان - خرداد 1383


لوح فشرده 1: «دستگاه شور»

لوح فشرده 2: «ادامه دستگاه شور، آواز دشتی»

لوح فشرده 3: «آواز ابوعطا، دستگاه نوا»

لوح فشرده 4: «آواز افشاری، آواز بیات ترک»

لوح فشرده 5: «دستگاه ماهور»

لوح فشرده 6: «ادامه دستگاه ماهور، دستگاه راست‌پنج‌گاه»

لوح فشرده 7: «دستگاه چهارگاه»

لوح فشرده 8: «دستگاه سه‌گاه، آواز بیات ‌اصفهان»

لوح فشرده 9: «دستگاه همایون»

مشخصات فیلم و صوت
تهیه کننده : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سال : ۱٣٨٣
نوع ارائه اثر : CD
دست اندرکاران : نوازنده تار: محسن آبفروش ضبط: استودیو بل صدابردار: ایرج فهیمی به کوشش: استاد محمدرضا شجریان و همایون شجریان تدوین، پالایش و مسترینگ: ریموند موسسیان و رضا اقتداری طراح: ابوالفضل همتی‌آهویی اجرا: علی خوش‌جام