پارک جنگلی چیتگر

استان :
شهرستان :

پارک چیتگر با قدمتی بیش از 40 سال با مساحتی۹۵۰ هکتار زمین جنگلی، تنها پارک چند منظوره در شهر تهران است. فضاهای مختلف ورزشی، دریاچه مصنوعی، آلاچیق امکان جذب خانواده‌های با سنین مختلف را دارا است.
دارای سه پیست بزرگ دوچرخه‌سواری به مسافت 30 کیلومتر،شامل پیست‌های استقامت، سرعت، کوهستان و پیست مخصوص بانوان است.بیشتر این امكانات در محدوده شرقی پارك استقرار یافته و محدوده غربی به صورت بكر و جنگلی باقی مانده است .

شرح بانک های اطلاعاتی

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر از پارک‌های جنگلی شهر تهران است که از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به آزادشهر و پیکان‌شهر و از شرق به منطقهٔ خرگوش‌دره محدود می‌شود. این پارک با ۹۵۰ هکتار زمین و پوشش درختی بالغ بر 700 هکتار از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی استان تهران است.

این پوشش انبوه درختی در پارکی که دارای عوارض پستی و بلندی‌های فراوانی است، منظره‌ای  زیبا را در درون خود برای گردشگران به وجود آورده است.امتداد اصلی پارک در جهت شرقی – غربی قرار گرفته و پستی و بلندی‌های عمده را تپه ماهور تشکیل می‌دهد

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده‌است. این پارک دارای یک پیست و مسیرهای دوچرخه‌سواری و امکانات اسکیت‌سواری است.

پارک چیتگر با قدمتی بیش از 40 سال در حال حاضر دارای امکاناتی همچون مجتمع فرهنگی ـ ورزشی، زمین‌بازی ، سالن اجتماعات و انبار، ایستگاه و پیست دوچرخه سواری ، ایستگاه آتش نشانی ، رستوران و بوفه ، ساختمان اداری، پاركینگ، آلاچیق‌ها و چادرهای اقامتی و دیگر فضاهای مشابه می‌باشد . بیشتر این امكانات در محدوده شرقی پارك استقرار یافته و محدوده غربی دارای امكانات خدماتی كمتری است و به صورت بكر و جنگلی باقی مانده است .

دوچرخه سواری

به منظور حفظ، نگهداری و ایجاد محیط سالم شهری و در جهت توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در جهت حفظ هرچه بیشتر محیط زیست و همچنین کمک به سلامت شهروندان،شهرداری منطقه ۲۲ اقدام به راه اندازی مسیرهای دوچرخه سواری در سطح پارک جنگلی چیتگر نموده است

چیتگر تنها پارک چند منظوره در شهر تهران است.این پارک با قابلیت‌های مختلف همچون فضاهای مختلف ورزشی، دریاچه مصنوعی، آلاچیق امکان جذب خانواده‌های با سنین مختلف را دارا است.

با احداث سه پیست بزرگ دوچرخه‌سواری به مسافت 30 کیلومتر در پارک چیتگر در اوایل دهه 70 چیتگر نسبت به سایر پارک‌های تهران متمایز شد این مسیر شامل پیست‌های استقامت، سرعت، کوهستان و پیست مخصوص بانوان پذیرای بسیاری از خانواده‌های علاقه‌مند به طبیعت و ورزش دوچرخه‌سواری است. در این پارک 5 غرفه مجاز کرایه دوچرخه وجود دارد که 2 غرفه در بالای پارک مخصوص اجاره دوچرخه بانوان می‌باشد. در پیست بانوان امکان ورزش دوچرخه‌سواری با لباس راحت ورزشی برای بانوان وجود دارد

.در این پارک برای حفظ امنیت و سرویس پزشکی به حادثه‌دیدگان در پیست، یگان ویژه‌ اجرائیات به همراه پلیس سوار در پارک استقرار دارد. نیروهای متخصص پزشکی نیز به همراه یک دستگاه آمبولانس در درمانگاه موجود در پارک برای شرایط اضطراری آماده هستند.

 ایجاد حفاظ و توری‌های فلزی در طول مسیر، شبکه روشنایی معابر، نصب نشانگر مسافت طی شده و مسافت مانده، تابلوهای علائم ایمنی و هشداردهنده و یک طرفه کردن مسیر حرکت از جمله ویژگی‌های پیست دوچرخه‌سواری در پارک جنگلی چیتگر است.دوچرخه‌سواری از صبح ساعت 30/8 تا 11 شب در پیست‌ها امکان‌پذیر است.

.

پارک جنگلی چیتگر برای کسانی که دوچرخه دارند اما حمل‌ونقل آن در ایام هفته برایشان مشکل است نیز تدبیر خاصی اندیشیده است..

شما می‌توانید پارکینگ مستقل برای دوچرخه‌تان اجاره کنید و هر موقع که دلتان خواست به پیست بیاید و با دوچرخه خودتان دوچرخه‌سواری کنید. تعمیرکاران غرفه‌ها به صورت هفتگی از دوچرخه شما بازدید می‌کنند و در صورت نیاز آن را سرویس می‌کنند..

از مجموعه ۵ ایستگاه مترو كه در كنار منطقه ۲۲ قرار دارند ، ۲ ایستگاه در مجاورت پارك چیتگر واقع شده اند

در پارك جنگلی چیتگر ، حدود ۱۴ كیلومتر جاده آسفالته درجه یك ( یك كیلومتر بلوار است ) و تقریباً ۵۰ كیلومتر جاده خاكی درجه دو ، وجود دارد.

مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : کیلو متر ۹ اتوبان مخصوص تهران کرج، چهار راه پارس خودرو، بالا تر از کارخانه بهنوش، رو به روی مترو چیتگر