ابوالفضل فاضل نظری

دسته : شاعران

او در سال ۱۳۵۸ در شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی متولد شده است.

لقب: فاضل الشعرا(فاضل شعر ایران)- فاضل

شرح بانک های اطلاعاتی

تحصیلات اولیهٔ خود را در شهرهای خمین و خوانسار گذرانده‌است. او در سال ۱۳۷۶ برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت به تهران آمد و تحصیلات خود را تا أخذ دکترای رشته مدیریت تولید و عملیات در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد.

دبیری سه دوره جشنواره بین‌المللی فیلم صد، دبیری علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر و عضویت در شورای علمی گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بعضی از عناوین ادبی و هنری و علمی اوست.

تا کنون از این شاعر پر مخاطب، پنج مجموعه شعر گریه‌های امپراتور، اقلیت، آن‌ها، ضد و «کتاب» به چاپ رسیده‌است. سه مجموعهٔ اول او توسط انتشارات سوره مهر در یک بسته‌بندی مجزا تحت عنوان سه‌گانهٔ شعریِ فاضل نظری ارائه شده‌است؛ و هر پنج مجموعه در قالب «پنج دفتر» عرضه شده‌است. در ارديبهشت ١٣٩٧ جشن انتشار ٥٠٠ هزارمين نسخه از كتاب هاي او به عنوان ركورد تيراژ و تعداد چاپ كتاب شعر در ايران برگزار شد.

فاضل نظری علاوه بر سابقهٔ ۱۰ سال ریاست حوزه هنری استان تهران و حوزه هنری کودک و نوجوان، رئیس مرکز موسیقی، رئیس جشنواره‌ها و معاون هنری حوزه هنری، عضو شورای عالی شعر سازمان صدا و سیما و قائم مقام ستاد جذب و پرورش استعدادهای درخشان هنری نیز بوده و از سال ۱۳۸۳ در دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی در حوزه مدیریت تدریس می‌کند.

از کتاب او به‌عنوان برگزیدهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ تقدیر شد. همچنین از او به‌عنوان شاعر جریان‌ساز در دههٔ ۱۳۸۰ و همچنین پرمخاطب‌ترین شاعر به انتخاب مردم در سال ۱۳۹۱ تجلیل به عمل آمده‌است. از دیگر افتخارات او انتخاب وی به‌عنوان یکی از پنج چهرهٔ شاخص هنر سال ۱۳۹۳ در ایران است که در روز هنر انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ اعلام و از او تقدیر شد.

گزیدهٔ برخی آثار او در کشورهای فارسی‌زبان و شبه قاره منتشر شده‌است. همچنین گزیدهٔ اشعار وی در سال ۱۳۹۲ در دو قطعِ رقعی و جیبی به‌همراه مقدمه‌ای دربارهٔ غزل به قلم او در انتشارات مروارید منتشر شده‌است که تا کنون بیش از ۵۰ هزار نسخه (۱۶نوبت) تجدید چاپ شده‌است. آخرین اثر او با نام «کتاب» با هجده هزار نسخه فروش در ده روز عنوان پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه در سال ۱۳۹۵ را از آن خود ساخت.

اولین سال حضور ایشان در محضر رهبر کبیر انقلاب سال ۸۶ بود که پس از خواندن شعر با تشویق آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله التعالی) قرار گرفتند و از آن پس هر سال در محضر آقا شعر خوانی کرده اند.

 او که عضو شورای ارزیابی نخبگان معاونت علمی ریاست جمهوری است از آذرماه ۹۶ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

آثار:

گریه‌های امپراتور (چاپ ۵۵)، ۱۳۸۲، سورهٔ مهر

اقلیت (چاپ ۴۳)، ۱۳۸۵، سورهٔ مهر

آن‌ها (چاپ ۴۶)، ۱۳۸۸، سورهٔ مهر

گزیدهٔ شعر (چاپ ۱۶)، ۱۳۹۰، انتشارات مروارید

ضد (چاپ ۳۴)، ۱۳۹۲، سورهٔ مهر

کتاب (چاپ۲۸)، ۱۳۹۵، سورهٔ مهر

مشخصات بانک های اطلاعاتی