سعدالله نصیری

دسته : خوانندگان

سعدالله نصیری در شهریور ماه 1355 در روستای هانیس در حومه شهرستان سنندج متولد شد. موسیقی را در سن 5 سالگی با ساز «دف» شروع کرد.

شرح بانک های اطلاعاتی

سعدالله نصیری در شهریور ماه 1355 در روستای هانیس در حومه شهرستان سنندج متولد شد.

موسیقی را در سن 5 سالگی در دامان خانواده با ساز «دف» شروع کرد.

در همان دوران از صدای خوش پدرش بهره برد و مقام‌های موسیقی کردی را به صورت حسی یاد گرفت.

در دوران ابتدایی قرآن را با لحن و صوت می‌خواند و چندین بار مورد تشویق خانواده و معلمان قرار گرفت. در سن 12 سالگی با موسیقی علمی و ساز دیوان آشنایی پیدا کرد.

در سال 1370 در سن 15 سالگی موسیقی متن نمایش «دختر آفتاب» را ساخت و جایزه بهترین موسیقی متن را در جشنواره منطقه‌ای شیراز دریافت کرد.

در سن 17 سالگی به دلیل ساخت موسیقی نمایش «مه‌پاره» جایزه بهترین موسیقی نمایش در جشنواره گلریزان جوانان ایران به وی اختصاص داده شد.

 تا سال 1380 موسیقی بیش از چهل نمایش کار کرد و هر کدام به عنوان موسیقی برگزیده در جشنواره‌های مختلف معرفی شدند.

در نخستین و دومین فستیوال موسیقی کردی با نظارت استادان حسین یوسف‌زمانی، کیخسرو پورناظری و صدیق تعریف در سه رشته «آواز»، «دیوان» و «دف» جایزه ویژه را دریافت نمود.

موسیقی فیلم «پندار» به کارگردانی لیلا میرهادی و قسمتی از موسیقی آوازی فیلم «چریکه هورام» به کارگردانی فرهاد مهران‌فر از کارهای وی محسوب می‌شوند.

در بیشتر نمایشگاه‌های استادان هم‌چون هانیبال الخاص، هادی ضیاالدینی و ترانه صادقیان، موسیقی‌سازی و آوازی کردی اجرا کرده است.

یکی از آثار او «ژوان» به سرپرستی استادسعید فرج‌پوری است.

سعدالله نصیری در زمینه موسیقی به طور مستقیم استادی نداشته، اما در زمینه شعر و ادبیات کردی از محضر استادانی چون اقبال محمدی‌نوره و جلال ملک‌شاه بهره‌های بسیاری برده است.