فیلیپ پولمن

Philip Pullman

دسته : نویسندگان

متولد ( ۱۹ اکتبر ۱۹۴۶) یک نویسنده بریتانیایی است.او یکی از پشتیبانان انجمن اومانیستهای بریتانیا است.
بیشتر دوران کودکی خود را در دریا گذراند. پدرش از افسران نیروی هوایی سلطنتی انگلستان بود و به دلیل شغل پدرش تحصیلات ابتدایی خود را در نقاط گوناگون دنیا گذراند. پدرش را در یک سانحه هوایی از دست داد. درونمایه مرگ و غیبت پدر در داستان‌هایش، بازتاب تجربه این دوران است.

شرح بانک های اطلاعاتی

فیلیپ پولمن دانش‌آموخته دانشگاه آکسفورد در رشته انگلیسی است و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته آموزش و پرورش گذرانده است. او مدتی به عنوان آموزگار کار کرده و مدتی هم در کالج وست مینستر آکسفورد ادبیات بزرگسالان و کودکان تدریس کرده است. موفقیت فیلیپ پولمن در نویسندگی با داستان «کنت کارلشتاین» در سال ۱۹۸۲ آغاز شد و پس از انتشار «سپیده های شمالی» در سال ۱۹۹۵، تمام وقت خود را به نوشتن اختصاص داد.

نیروی اهریمنی‌اش شامل، سپیده شمالی (در آمریکای شمالی با عنوان قطب‌نمای طلایی)، خنجر ظریف و دوربین کهربایی است. در نخستین مجموعه (سپیده شمالی) وی توانست مدال کارنگی را به‌خاطر بهترین رمان کودک در سال ۱۹۹۵ در بریتانیا بگیرد.

در کتاب دوم (خنجر ظریف) او توانست دو جایزه Whitbread Prize را برای بهترین کتاب کودکان در سال ۲۰۰۱ و Whitbread Book of the Year در سال۲۰۰۲ به خود اختصاص دهد، باید گفت که این نخستین کتاب کودکانی بود که توانست این جایزه را بدست آورد. این مجموعه در سال ۲۰۰۳ محبوبیت فوق‌العاده‌ای را کسب کرد و در بزرگترین نظر سنجی کتاب بی‌بی‌سی جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.دو کتاب اول از سه‌گانه«نیروی اهریمنی‌اش» را خود ش تصویرگری کرده است.

داستان‌های فیلیپ پولمن سبک و ژانرهای گوناگونی دارند: آثار طنز گونه و شاد، بازنویسی از قصه‌های پریانی، داستان‌های تاریخی، رمان‌های گرافیکی، داستان‌های کوتاه و نمایشنامه. پولمن نویسندگان معاصری را که داستان‌های رئالیستی می‌نویسند تحسین می‌کند، اما خود کمتر در این ژانر به ماجراجویی پرداخته و تنها دو رمان رئالیستی برای نوجوانان با نام‌های «پل شکسته» و«تاتو پروانه» نوشته است که هر دو داستان‌هایی تیره و خشن از زندگی نوجوانان‌اند.

تعداد جایزه‌هایی که نوشته‌های فیلیپ پولمن از آن خود کرده‌اند، نشان‌دهنده کیفیت بالای آن‌هاست. تا سال ۲۰۰۵، پولمن جوایز ویتبرد، مدال کارنگی، جایزه اسمارتیز، جایزه ادبیات کودکان گاردین، جایزه یادبود آسترید لیندگرن و جایزه هانس کریستین اندرسن را دریافت کرده بود.

از این نویسنده، سه‌گانه «نیروی اهریمنی‌اش»، «من موش بودم»، «کنت کارل اشتاین»، «پل شکسته»، «روزی روزگاری در شمال»، «دختر آتش ساز»،«مترسک و خدمتکارش» ،«یاقوت در دود»و «کوکی» به فارسی برگردانده شده است. کتاب «من موش بودم» با برگردان شهره نور صالحی در سال ۱۳۸۷ لوح تقدیر شورای کتاب کودک را دریافت کرد.

مشخصات بانک های اطلاعاتی