دریاچه و آب‌نمای موزه‌ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

استان : تهران
شهرستان : تهران

افرادی که به بازدید از موزه‌ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌روند، می‌توانند تصویر حماسه‌های مختلف تاریخ ایران را روی پرده‌ای از آب تماشا کنند.

شرح بانک های اطلاعاتی

در این پرده که بدون شک نظر تمام تماشاگران را به خود جلب می‌کند، به مناسبت‌های مختلف فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس نمایش داده می‌شود تا جوانان نسل سوم و چهارم که در زمان جنگ متوجه عظمت دلاوری‌ها و پایمردی‌های بزرگ مردان تاریخ نشده‌اند، بتوانند با آن‌چه در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده بسیار بیشتر از گذشته ارتباط برقرار کنند.

برای کسانی که به موزه می‌آیند، در بخش باغ دره جشنواره‌ای از نور، با 16 میلیون طیف رنگی، آب و آتش فراهم شده تا هر شب به تناسب زمان، بزرگ‌ترین فستیوال نوری ایران در آنجا بر پا شود. برای اجرای این نمایش بزرگ، در داخل دریاچه موزه صد فواره آب با چیدمان یک دایره به قطر 30 متر و با ارتفاع 15 متر در 256 متر در برای نمایش لیزری طراحی شده است. نور، لیزر و صدا در میان این فواره‌های بلند فضای منحصر به فردی را پیشکش بازدید کنندگان موزه می‌کند. فضایی که با استفاده از 44 دستگاه مه ساز شرایطی را برای بیننده به وجود می‌آورد که تا به حال در هیچ کجای دنیا شاهد آن نبوده است. داستان نورافشانی موزه در جایی به اوج خود می‌رسد که پر قدرت‌ترین لیزر دنیا در مناسبت‌های مختلف تصاویر و نوشته‌های آن زمان را بر روی رشته کوه‌های البرز به نمایش می‌گذارد. جایی که در فاصله 20 کیلومتری موزه قرار دارد.





در طراحی فضای اصلی باغ دره، عناصر سیال، جذاب و بسیار باشکوهی به کار گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های باغ دره دریاچه‌ی مصنوعی و آب‌نمای آن است که در بازدیدکنندگان احساس آرامش و سرزندگی ایجاد می‌کند. در طراحی این پرده نمایش عناصری چون نور، آب، آتش و صوت با تعابیری هم‌چون قدرت و شفافیت، پاکیزگی و زیبایی و شکوه و قدرت به کار گرفته شده است. از آن‌جا که مضامین و مفاهیم سال‌های دفاع مقدس در طراحی و فضاسازی بخش دریاچه به عنوان یکی از فضاهای فرعی از مهم‌ترین اصول این آب‌نما محسوب می‌شود، در ساخت آن سعی شده تا از این تعابیر به صورتی کاملا نمادین بهره گیری و جنبه‌های تزیینی و جذاب آن در عین حفظ وقار، غنی‌تر دیده شود. در واقع هدف از ساخت این پرده نمایش آبی، ایجاد فضای منحصر به فرد و خاطره‌انگیز برای بازدید کنندگان از تمامی اقشار و گروه‌های سنی است. پرده‌ی اصلی آب‌نمای نمایش توسط دو پمپ هر کدام با قدرت 60 کیلو وات و به شکل یک نیم دایره با ارتفاع تقریبی 17متر در 40 متر ساخته شده است. با استفاده از این مجموعه، تصاویر و نوشته‌های مربوط به دفاع مقدس برای بازدیدکنندگان به نمایش در می‌آید.





فضاسازی پرده‌ی نمایش آبی دو جنبه غالب دارد: یکی جلوه سازی در هنگام روز و دیگری نمایش در شب. از آن‌جا که بهره گیری از اغلب سیستم‌های چند رسانه‌ای در روشنایی روز ممکن نیست، استفاده از آب‌نما و فواره به عنوان عامل اصلی طرح انتخاب و برای جلوه سازی آن، مجموعه‌ای شامل صد فواره با چیدمانی به شکل دایره به قطر 30 متر ساخته شد. این فواره‌ها دارای 5 پمپ 37 کیلوواتی، صد شیر برقی قابل کنترل توسط کامپیوتر، دو پروژکتور با قابلیت تولید طیف کاملی از رنگ‌ها برای هر فواره با جلوه‌های بسیار متنوع‌اند. اما با این مجموعه در شب حال و هوای دیگری دارد و با پخش حداقل دو نوع نمایش رسانه‌ای به مدت 8 تا 12 دقیقه بر روی پرده، بازدیدکنندگان را مسحور خود می کند. البته انتخاب و جایگذاری تجهیزات و سیستم‌ها به نحوی انجام شده که دست هنرمندان تولید را برای تولید برنامه‌های متنوع  باز گذاشته و حداکثر تاثیر را به هر بیننده ارائه کرده و خاطره‌ای ماندگار را در اذهان آنها ایجاد می‌کند.در مجموع 18 موتور تولید نورلیزر با تکنولوژی  OPSLبا ترکیب رنگ‌های قرمز، آبی، سبز و زرد که پرقدرت‌ترین، تیزترین و جدیدترین تکنولوژی لیزر در جهان است، این مجموعه را کامل می‌کند. این سیستم قابلیت ساخت تصاویر ثابت و متحرک و نوشتار متنی بر روی سطوح ثابت و پرده‌های ایجاد شده در کنار ایجاد سایر جلوه‌های رویایی را داراست.

مشخصات بانک های اطلاعاتی
وب سایت : http://www.iranhdm.ir
آدرس : میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی