باغ موزه‌ی قصر

استان : تهران
شهرستان : تهران

باغ موزه‌ی قصر که در خیابان شریعتی، خیابان پلیس تهران واقع شده است از موزهای دیدنی تهران است و جالب است بدانید که زندان قصر در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ به دست رضا شاه افتتاح گردید.

شرح بانک های اطلاعاتی

فاز اولیه زندان که در آن زمان افتتاح شد ۱۹۲ اتاق با گنجایش ۸۰۰ زندانی بود. بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل، این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران زندان قصر توسعه‌ی زیادی پیدا کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود.

سرانجام این باغ موزه در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۱ با حضور شهردار تهران و جمعی از هنرمندان برای بازدید عموم رسما افتتاح گردید.

از دیگر بخش های این باغ موزه می‌توان به مسجد، زورخانه قصر، باغ‌های ایرانی، کتاب‌خانه مرکز تحقیقات، گالری‌های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی چای‌خانه و سفره‌خانه سنتی، مراکز عرصه محصولات فرهنگی، بازارچه محصولات هنری و صنایع دستی اشاره کرد.

هم‌چنین شهروندان می‌توانند در محدوده‌ی زندان، از فضای سبز و بوستان و مجموعه‌های فرهنگی ورزشی موزه بازدید کنند.

زندان مارکوف نیز با مساحتی بالغ بر 8800 متر مربع از فضاهای متنوعی هم‌چون مرکز اسناد، تصاویر و اشیای تاریخی، نمایشگاه، گالری موسمی، کافه گالری و سالن اجتماعات چند منظوره تشکیل شده است.



مسجد، کتابفروشی دائمی (با مضامین تاریخ انقلاب و مبارزات سیاسی و کتب مرتبط با زندان) و زورخانه از دیگر قسمت‌های این مجموعه محسوب می‌شوند.
همچنین حسینیه، رستوران و کافی شاپ نیز دیگر قسمت‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد و سه حیاط موجود در زندان قابلیت پخش فیلم و نماهنگ و ویدئوهای مفهومی دارند.


زندان سیاسی



کوشک قصر



گالری باغ موزه قصر



سروستان و باغ ايراني


مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٨٨۴٢٣۴٠٠
وب سایت : http://www.qasr.ir
آدرس : اتوبان شهید صیاد شیرازی، خروجی پلیس شریعتی، میدان پلیس، باغ موزه قصر