موزه‌ی عروسک و فرهنگ ایران

استان : تهران
شهرستان : تهران

موزه‌ی «عروسک و فرهنگ ایران» مجموعه‌ای از عروسک‌های ایران شامل عروسک‌های مردم‌ساخت قومی ایران، عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران، عروسک‌های پدیدآورندگان و خادمان ادبیات کودک ایران و مجموعه‌ای از عروسک مجسمه‌های زنان مناطق مختلف ایران با پوشش هر منطقه را در فضای جدید به نمایش می‌گذارد.

شرح بانک های اطلاعاتی

موزه‌ی «عروسک‌های ملل» موزه‌ای هنری-خصوصی است که سال 93 با نمایش 700 عروسک فرهنگی از کشورهای مختلف جهان تاسیس شد، این موزه توانست پس از مدتی، تعداد یک هزار و 500 عروسک را از 64 کشور جهان در آرشیو خود قرار دهد.
این موزه برای 2 سال پی درپی از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها، عنوان موزه‌ی برتر گروه خصوصی را در شاخص‌های آموزش، پژوهش، بازدید و کودک و نوجوان دریافت کرد.
متاسفانه سال 94 تعداد قابل توجهی از عروسک‌های این موزه به همراه برخی از ابزار موزه‌ای همچون دوربین فیلمبرداری، دوربین عکاسی و ویدئو پروژکشن به سرقت رفت.
هم چنین این موزه تیرماه 95 به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تمدید اجاره‌نامه به صورت موقت تعطیل شد.
بخشی از موزه عروسک‌های ملل سال گذشته به مناسبت روز جهانی کودک در منطقه 3 شهر تهران، خیابان میرداماد بازگشایی شد.
بخش دوم موزه‌ی عروسک‌های ملل با نام «موزه‌ی عروسک و فرهنگ ایران» با معرفی، اقوام، لباس‌ها، قصه‌ها و افسانه‌ها روز 10 مرداد سال 96 افتتاح شد.

در این موزه علاوه‌ بر عروسک‌های ایرانی و لباس و صنایع دستی، عروسک‌هایی که مژده دانش‌پژوه از بزرگان ادبیات کودک و نوجوان چون جبار باغچه‌بان، توران میرهادی، هوشنگ مرادی کرمانی و ثریا قزل ایاغ ساخته و همچنین عروسک‌های سلسله‌های تاریخی ایران به نمایش گذاشه می‌شود. بخشی هم به نمایش فیلم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص داده شده است.

در این مجموعه پوشش 26 قوم و منطقه‌ی کشور از جمله ترکمن، بلوچ، کرد، تالشی، گیلانی، سیستانی، کرمانی به نمایش گذاشته شده است. نمونه‌های اصیل پوشش اقوام مختلف ایران در این موزه به نمایش گذاشته شده که طی حدود 15 سال از نقاط مختلف کشور گردآوری شده که این روند هم ادامه دارد. با بازگشایی موزه‌ی عروسک و فرهنگ ایران، مردم نیز با ارائه و معرفی پوشش قوم خود در تکمیل این مجموعه مشارکت کنند.

با شناخت عروسک‌ها می‌توان با پیشینه‌ی تاریخی، فرهنگ و موقعیت اجتماعی ایران و جهان آشنا شد. بدون شک، این شناخت و آگاهی می‌تواند پایه‌های صلح، دوستی و احترام بین انسان‌ها را استوار کند.









مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : خیابان دروازه دولت، سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ٢