جایزه من بوکر

Man Booker Prize

این جایزه به بهترین رمان نوشته شده به انگلیسی که توسط یک شهروند از کشورهای مشترک المنافع، ایرلند یا زیمباوه نوشته شده باشد تعلق می‌گیرد. اولین دوره آن در سال 1969 بوده و اهدا کننده‌اش موسسه Man Group در انگلستان است.

شرح بانک های اطلاعاتی

از آن‌جایی که برنده این جایزه به شهرت و موفقیت بین‌المللی می‌رسد از اهمیت زیادی برخوردار است. این جایزه در مراسم بزرگ و باشکوهی اهدا می‌شود و برای نویسندگانی که حتی نامزد دریافت آن می‌شوند نیز افتخار بزرگی است. این جایزه در اصل در سال 1968 وقتی که Booker-McConnell  حامی مالی آن شد راه‌اندازی و با نام  Booker-McConnell Prize شناخته شده ولی بعدها نام آن به شکل کنونی مختصر شد. وقتی که موسسان جایزه در سال 2002 به بنیاد Booker Prize منتقل شدند نام هیئت موسس آن به Man Group تغییر یافت. این موسسه، بنیاد خیریه مستقل و غیرانتفاعی است. مبلغ جایزه ابتدا 21,000 دلار بود ولی در سال 2002 به 50,000 دلار افزایش یافت که آن را به یکی از گران‌ترین جوایز ادبی دنیا تبدیل کرده است.

قوانین بوکر در سال 1971 تغییر کرد. تا قبل از آن جایزه به کتاب‌هایی که در سال قبل منتشر می‌شدند تعلق می‌گرفت ولی در سال 1971 تصویب شد جایزه به کتاب‌های همان سال اهدا شود به این ترتیب کتاب‌های سال 1970 در هیچ سالی مورد بررسی قرار نگرفت تا این که در سال 2010 این بنیاد جایزه‌ای را با نام Lost Man Booker Prize برای انتخاب بهترین اثر چاپ شده در سال 1970 که لیستی بلند بالا شامل 22 رمان بود را اعلام کرد. تا قبل از سال 2001 اسامی نامزدها به صورت عمومی پخش و معرفی نمی‌شد.

برای انتخاب برنده، کمیته‌ای شامل یک نویسنده، دو ناشر، یک آژانس ادبی، یک کتابفروش، یک کتابدار، و یکی از اعضای هیات مدیره، هیات داوران را انتخاب می‌کنند که هر ساله تغییر می‌کنند. داوران از منتقدان ادبی سرشناس و شخصیت‌های علمی و برجسته هستند. برنده در اوایل ماه اکتبر در مراسمی در Guild Hall لندن معرفی می‌شود.

جایزه انجمن نویسندگان و تصویرگران کودک هند ، آویک/ گرد آوری، تالیف و ترجمه فاطمه زمانی/ پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان/ سال پانزدهم/ دوره جدید شماره 9/ پی در پی 60/ زمستان 92/ ص 42