راز موتورسیکلت من

خاطره‌های رولد دال

نویسنده : رولد دال
گروه سنی : ٩ تا ۱۵ سال
سال انتشار : ۱٣٩٧

‎کتاب دوازده فصل کوتاه دارد که با نام‌ ماه‌های سال مشخص شده‌اند. البته به میلادی؛ از ژانویه تا دسامبر.نویسنده در خاطره‌هایش هم به گذشته نظر داشته و هم به زمان حال درباره‌ی هر دو نقطه‌ی زمانی و مکانی هم دقیق نوشته است و جذّاب.‎درواقع، او با ثبت مشاهده‌های شخصی خودش از تغییر فصل در محل زندگی‌اش، خاطره‌هایی از دوره‌ی کودکی و نوجوانی‌اش را مرور می‌کند. ‎نویسنده می گوید:هر چه بیش‌تر اجازه بدهیم بچه‌ها خطر کنند، بهتر یاد می‌گیرند مراقب خودشان باشند. اگر نگذارید هیچ خطری بکنند، بیش‌تر مستعد صدمه دیدن می‌شوند.

شرح کتاب

(برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب):
زندگی رولد دال همیشه با تفریح و ماجراجویی همراه بوده است و این حال و هوا در خاطره‌های او نیز حس می‌شود.
همراه دال، راز و رمز طبیعت را مشاهده می‌کنیم و پی می‌بریم که چگونه می‌توان یک بلوط خوب برای برنده شدن در بلوط بازی درست کرد ... هم‌چنین او داستان‌هایی از دوران نوجوانی‌اش تعریف می‌کند: راز موتورسیکلت‌اش، حیله‌های جسورانه، و اولین سفر تک‌نفره‌اش به فرانسه و این که حین سفر پولش تمام می‌شود.
هنگامی که رولد دال ما را همراه خود به فراز و فرودهای فصل‌های سال می‌برد، منظره‌ها، رایحه‌ها و آواهای یک سال به روشنی در مقابل چشمان‌مان جان می‌گیرند.


بخشی از اثر:

وقتی کوچک بودم، قایق حلبی کوچکی داشتم (در آن زمان قایق پلاستیکی نبود).آن قایق کوکی بود و وقتی به حمام می‌رفتم آن را توی وان می‌گذاشتم و با آن بازی می‌کردم.روزی بدنه‌ی قایق کوچکم سوراخ شد و قایق پر از آب و غرق شد. پس از آن، تا چند هفته بعد، هر وقت به حمام می‌رفتم با 

نگرانی توی وان دراز می‌کشیدم و فکر می‌کردم که نکند پوست بدن من هم مثل بدنه‌ی قایق سوراخ شود و بدنم پر از آب شود و غرق شوم.اما هرگز چنین اتفاقی نیافتاد و من از پوست ضدآب و نفوذناپذیری که بدنم را پوشانده بود، حسابی حیرت کردم.

چه با قایقی کوچک بازی کنید، چه نکنید، در ماه سخت ودلگیر ژانویه، حمام داغ برای همه‌ی ما بهترین جاست. مدت‌ها از شور و شوق کریسمس می‌گذردو به زودی مدرسه‌ها دوباره باز می‌شود و جز روزهای سرد آینده، واقعا چیزی نیست که چشم به راهش باشیم. اگر دست من بود، ماه ژانویه را به کلی از تقویم برمی‌داشتم وبه جای آن یک ماه ژوئیه‌ی دیگر می‌گذاشتم .


 جایزه ادی رولد دال :

جایزه کتاب های خنده دار رولد دال برای بزرگداشت یاد و نام این نویسنده، از سوی بنیاد تراست بوک و به پیشنهاد مایکل روزن در سال ۲۰۰۸ بنیاد نهاده شد.

مشخصات کتاب
ناشر : افق
تصویرگر : کوئنتین بلیک
تیراژ : ٢٠٠٠ صفحه
قطع : رقعی
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ۱۱٢
نوبت چاپ : یازدهم
نوع جلد : نرم
شابک : ٩٧٨٩۶۴٣۶٩٨۱۵٧
دیویی : ٨٢٣
٩٢/
د٢۱٩ر
۱٣٩٠
جوایز : جایزه وایت برد ، جایزه‌ طنز رولد دال
مدت زمان اثر :