جایزه‌ طنز رولد دال

وب سایت : http://www.roalddahl.com/

جایزه کتاب های خنده دار رولد دال برای بزرگداشت یاد و نام این نویسنده، از سوی بنیاد تراست بوک و به پیشنهاد مایکل روزن در سال ۲۰۰۸ بنیاد نهاده شد و در سال ۲۰۱۵ به کار خود پایان داد. این جایزه ۲۵۰۰ پوندی به مدت هفت سال به خنده‌دارترین آثار نویسندگان و تصویرگران انگلستان برای کودکان در گروه های سنی زیر ۶ سال و ۷ تا ۱۴ سال اهدا شد.

اهداف اهدای جایزه کتاب‌های خنده‌دار رولد دال:
تشویق خانواده‌ها به خواندن دسته جمعی و کشف لذت از طریق خواندن کتاب‌های خنده‌دار،
برجسته کردن کتاب‌های طنز به عنوان کتاب‌های خواندنی و شادی بخش،
معرفی نمونه‌های خوب آثار طنز به کودکان و نوجوانان،
تشویق نویسندگان و تصویرگران این گونه آثار.

شرح بانک های اطلاعاتی

هدف از اهدا جایزه کتاب‌های بامزه، تشویق خانواده‌ها به خواندن دسته‌جمعی و کشف لذت از طریق خواندن کتاب‌ های خنده دار، برجسته کردن کتاب‌های طنز به عنوان آثاری خواندنی و شادی‌بخش، معرفی نمونه‌های خوب آثار طنز به کودکان و نوجوانان و تشویق نویسندگان و تصویرگران این گونه آثار بود.


این جایزه را مایکل روزن هنگامی که مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا را به دست آورد بینان گذاشت. زیرا بر این باور بود که کتاب‌های خنده‌دار چندان جدی گرفته نمی‌شوند و در جایزه‌ها نادیده گرفته می‌شوند.


در اهدای این جایزه بچه‌های مدرسه را نیز در روند داوری به کمک می‌گیرد و حدود 250 دانش آموز از سراسر بریتانیا برای خواندن کتاب‌هایی که به بخش نهایی می‌رسند انتخاب می‌شوند تا با بحث و گفت و گو با همکلاسی‌هایشان، بهترین‌ها را انتخاب کنند.

این رای‌ها با هم جمع می‌شوند و با رای داوران گروه داوری، سرانجام دو برنده سال را انتخاب می‌کنند.

برنده نهایی هر بخش 6 نوامبر در لندن معرفی می‌شود. این جایزه با حمایت کتابخانه‌ها، معلمان و والدین هر سال اهدا می‌شود.


البته این جایزه در سال های اخیر اهدا نمی شود. مایکل روزن این جایزه را برای ترویج نگارش داستان های طنز برای کودکان در سال ۲۰۰۸ میلادی راه اندازی کرد زیرا به گفته خودش در آن زمان شمار کتاب های طنز کم بود. روزن، شاعر و نویسنده ی ادبیات کودک پس از اعلام بسته شدن جایزه‌ در صفحه‌ی توییتر خود نوشت این یک اعلام رسمی است دیگر خبری از جایزه‌ی طنز رولد دال نخواهد بود. این جایزه‌ مرده است. او به روزنامه گاردین گفت که خانواده‌ی رولد دال دیگر پشتیبانی مالی جایزه‌ی طنز رولد دال را به عهده نمی گیرند و موسسه خیریه بوک تراست هم تصمیم گرفته است برگزاری مراسم این جایزه را دنبال نکند. 

مشخصات بانک های اطلاعاتی