رولد دال

دسته : نویسندگان
فعالیت : نویسنده

رولد دال، نویسنده و فیلم نامه نویس بریتانیایی نروژی تبار، در دهه ی ۴۰ میلادی به خاطر آثارش برای کودکان و بزرگسالان مشهور شد. او یکی از نویسندگان پرفروش دنیا است.

شرح بانک های اطلاعاتی

 رولد دال در سال ۱۹۱۶ در ولز به دنیا آمد، در ۴ سالگی، خواهر بزرگ و پدرش را از دست داد و مادرش مسئولیت بزرگ کردن آن ها را به عهده گرفت. رولد از مادرش به عنوان تکیه گاهی واقعی که همواره در هر وضعیتی  پشتیبان فرزندانش بود، یاد می کند. رولد عاشق داستان و کتاب بود. ترول ها و دیگر موجودات اسطوره ای نروژی درقصه هایی که مادرش برای او و خواهرانش می گفت، تجربیات ناخوشایند دوران تحصیل،  زندگی در افریقا برای کار در شرکت نفتی شل و پیوستن به نیروی هوایی سلطنتی درجنگ جهانی دوم همگی مواد خام داستان هایش بودند. دال همچنین چهار زندگی نامه ی خود نوشت دارد: "پسر قصه های دوران کودکی" با نگاه ویژه به مدرسه های بریتانیا در سال های آغازین سده ی بیستم تا ۲۰ سالگی اش را پوشش می دهد، "پرواز" داستان پیوستنش به شرکت نفتی شل در تانزانیا و جنگ جهانی دوم است. در "سفر تک نفره" و "سال من"نیز بخش های دیگری از زندگی خود را روایت می کند. کتاب "سال من" ۳ سال پس از مرگش منتشر شده است. ترجمه ی این کتاب در سال ۱۳۸۳ از سوی شورای کتاب کودک ایران اثر ویژه شناخته شد. رولد دال در سال ۱۹۹۰ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. به افتخار اوگالری کودکان رولد دال در موزه اشرافی باکینگ شایر نزدیک ایلسبری افتتاح شد. درسال ۲۰۰۲، یکی از میدان ها کاردیف به نام او نام گذاری شد و فراخوانی برای ساخت مجسمه اش برای نصب در شهر داده شد. در سال ۲۰۰۸، خیریه ی "بوک تراست" به کمک مایکل روزن  جایزه سالیانه رولد دال را برای نویسندگان داستان های خنده دار کودکان برگزار کرد. ۱۳ سپتامبر، روز تولد رول دال به نام او نام گذاری شده است و هر سال به پاس خدماتش در زمینه ی ادبیات کودکان در این روز جشن گرفته می شود.

رولد دال یکی از معروفترین نویسندگان کتاب کودک است و کتاب‌های او سال‌های زیادی در لیست پرفروشترین کتاب‌های کودکان بوده‌اند. تا جاییکه در خیلی از مطالب مربوط به کتابخوانی کودک اشاره شده که کتاب‌های رولد دال جزو کتاب‌هایی هستند که باید حتماً در زمان کودکی خوانده شوند. از بسیاری از کتاب‌های این نویسنده فیلم ساخته شده‌است. او نویسنده ای بسیار چیره‌دست است و با دنیای کودکان به خوبی آشناست، ذهنیات و تخیلات کودکان را به خوبی می‌شناسد و جذابیت رمز و رازآلود کتاب‌هایش و کلام طنزآلود و دوست داشتنی اش همیشه برای کودکان لحظاتی به یاد ماندنی را ایجاد می‌کند.

 "چارلی وکارخانه شکلات سازی"، "جیمز و هلو ی غول پیکر"، "ماتیلدا"، "انجمن جادوگران"، "غول بزرگ مهربان" از آثار پرطرفدار او هستند. او افزون بر داستان، ۳ مجموعه شعر به نام های "شعرهای دل به همزن"، "حیوانات پلید" و "شعرهای دست اول" نیز برای کودکان سروده است. فیلم ها و انیمیشن های ساخته شده از داستان های او با استقبال کودکان در سراسر دنیا روبه رو شده است. نوشته های او برای کودکان بیشتر از زاویه ی دید کودک هستند.

آثار:

چارلی و آسانسور بزرگ شیشه ای، جادوگرها، جیمز و هلوی غول پیکر، دنی قهرمان جهان، غول بزرگ مهربان، ماتیلدا، تمساح غول پیکر، داروی شگفت‌انگیز جورج، آقا روباه شگفت انگیز، من و زرافه و پلی، خانم و آقای توییت، انگشت جادویی، تشپ کال و چارلی و کارخانه شکلات سازی

 قهرمان‌های کتاب او اکثراً کودکانی جسور و شجاع هستند که در سلسله اتفاقاتی هیجان انگیز بر بدی‌ها پیروز می‌شوند. سوژه‌های داستان‌های او گاهی موضوعاتی بسیار ساده و روزمره مثل داستان کوتاه «تشپ کال» و گاه داستان‌هایی تخیلی و پر از اتفاقات عجیب و غریب مثل «چارلی و کارخانهٔ شکلات سازی» یا «جادوگرها» هستند. کتاب‌های رولد دال خلاقیت و قوهٔ تخیل کودکان را به چالش می‌کشد و تقویت می‌کند. او از طریق داستان‌های سرگرم‌کننده و کلام طنزآمیزش آنها را با مفاهیم برجسته ای چون برابری، نوع دوستی، طبیعت دوستی، جسارت و شجاعت و… آشنا می‌کند. کتاب‌های رولد دال به قدری جذاب و دوست داشتنی هستند که بزرگسالان هم بسیار از آنها استقبال می‌کنند؛ بنابراین اگر به فکر خواندن کتاب همراه با کودکتان هستید و می‌خواهید ساعاتی خوش باهم بگذرانید حتماً از کتاب‌های رولد دال استفاده کنید

مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر
وب سایت : http://www.roalddahl.com/