تحلیل رابطه بین مدیریت استعداد ادراک شده از منظر کارکنان و تعهد شغلی: نقش تعدیلی رضایت و وفاداری شغلی میان کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نویسنده : زینب الهی نژاد
گروه سنی : ۱٨ سال به بالا سال

در این پژوهش رابطه ی بین ادراک کارکنان از مدیریت استعداد، رضایت، وفاداری و تعهد آنان مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی اثر مدیریت استعداد در تعهد شغلی کارکنان از طریق رضایت و وفاداری کارکنان در بین کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایران می باشد. روش تحقیق بررسی توصیفی می باشد. جامعه ی آماری شامل کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایران می باشد. نمونه ی پژوهش شامل 372 نفر از کارکنان می باشد که با روش تصادفی انتخاب گردیده اند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. اعتبار ابزار پژوهش از طریق روایی محتوا و پایایی پژوهش نیز با استفاده از آلفای کرانباخ و پایایی مرکب به اثبات رسیده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که ادراک کارکنان از مدیریت استعداد دارای تاثیر کارایی در رضایت، وفاداری و تعهد آنان در سازمان دارد. علاوه بر این مدیریت استعداد بصورت غیر مستقیم و از طریق رضایت و وفاداری نیز بر روی تعهد شغلی کارکنان تاثیر گذار می باشد. سازمانها می توانند رضایت، وفاداری و تعهد کارکنان را از طریق بهبود مدیریت استعداد افزایش دهند.

مشخصات مقاله
موضوع : نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که ادراک کارکنان از مدیریت استعداد دارای تاثیر کارایی در رضایت، وفاداری و تعهد آنان در سازمان دارد.