زباله و بازیافت

نویسنده : فاطمه محمدی - عضو کانون پرورش فکری منجیل - استان گیلان

امروزه بسیاری از کشورهای دنیا کاغذهای مصرف شده را بازیافت میکنند. بازیافت بهترین کمک به رشد طبیعت و قطع درختان بی شمار است. خمیری که از کاغذهای مصرف شده به دست می آید. برای تولید کاغذ کتاب و دفترچه مناسب نیست. ولی درکشوری بیش از 60 کارخانه و کارگاه مقوا سازی دایر است که حدود 20 درصد از کل کاغذهای مصرف شده را به مقوا تبدیل می کنند. این کاغذهای بازیافتی بیش از همه در تولید شانه های تخم مرغ، جعبه های شیرینی، جعبه های کفش استفاده می شود. به تازگی یکی از این کاغذها در ساختن دستمال کاغذی نیز استفاده کرده است.

مقاله برگزیده کشوری کانون پرورش فکری

شرح مقاله

مقدمه

از نظر من سطل های زباله نباید به این شکل باشد سطل باید طوری باشد که بوی بد آنها در اطراف پخش نشود و کمی بزرگتر باشد که مردم ناچار نشوند آنها را بر روی زمین بگذارند و همچنین کیسه ها ضخیم باشد که در هنگام قراردادن در سطل پاره نشوند. با انجام دادن این کارها می توانیم شهری تمیز داشته باشیم.

بازیافت

امروزه بسیاری از کشورهای دنیا کاغذهای مصرف شده را بازیافت میکنند. بازیافت بهترین کمک به رشد طبیعت و قطع درختان بی شمار است. خمیری که از کاغذهای مصرف شده به دست می آید. برای تولید کاغذ کتاب و دفترچه مناسب نیست. ولی درکشوری بیش از 60 کارخانه و کارگاه مقوا سازی دایر است که حدود 20 درصد از کل کاغذهای مصرف شده را به مقوا تبدیل می کنند. این کاغذهای بازیافتی بیش از همه در تولید شانه های تخم مرغ، جعبه های شیرینی، جعبه های کفش استفاده می شود. به تازگی یکی از این کاغذها در ساختن دستمال کاغذی نیز استفاده کرده است.                                                                                                                                                                                                            ( رشد دانش آموز/صفحه 10 و 11 / لیلا کیانی( تو چند تا درخت از بین می بری))

بازیافت چیست؟

برخی از زباله ها به ویژه کاغذ،فلزات، پلاستیک و شیشه را دوباره به مواد قابل استفاده تبدیل می کنند، به این فرایند بازیافت می گویند.                                                                                                (آموزش حرف ه و فن سال اول راهنمایی( تحقیق کنید) صفحه38)

چرا باید بازیافت کنیم؟

با بازیافت کهنه، چیزهای نو ساخته می شود. بازیافت موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، مواد کمتری ایجاد می کند.                                                                                                                                    (بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه6)

 

 

چه چیزی قابل بازیافت است؟

خیلی چیزها مثل کاغذ، کارتن، فلز، پلاستیک و شیشه قابل بازیافت اند. خیلی چیزها از چند ماده ساخته می شوند با این مواد سازنده را جدا و انبار کرد تا قابل بازیافت شوند.                                                    ( بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه4)

بازیافت چطور موجب کاهش آلودگی می شود؟

مقدار زیادی زباله در گورستان های زباله دفن می شود و وقتی زباله می پوسد، مواد خطرناکی تولید می کند. آب های زیر زمینی این مواد پخش می کنند و موجب آلودگی در جاهای دیگر می شود.

                                                                                                                        (بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه6)

بازیافت از کجا شروع می شود؟

قدم اول جدا کردن زباله ها بر حسب مواد سازنده ی آن ها است. هر ماده، ظرف بازیافت جداگانه ای دارد و باید برای هر ماده یک ظرف بازیافت تهیه کرد.                                                          (بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه5)

چه چیزهایی از مواد بازیافتنی میتوان ساخت؟

خیلی چیزها مثل کتاب، روزنامه، قوطی نوشابه و لباس از مواد بازیافتنی ساخته می شوند.

                                                                                                                          (بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه5)

آیا بازیافت موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود؟

بازیافت موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. استخراج آلومینیوم از معدن، 20 برابر بیشتر از بازیافت آن انرژی مصرف می کند.                                                                                    (بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه6)

کاغذ چگونه بازیافت می شود؟

کاغذ را خرد و با آب مخلوط می کنند تا خمیر شود، سپس آب خمیر بدست آمده را می گیرند و آن را خشک می کنند.                                                                                                        (بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه11)

 

اقدامات بازیافت در کشورها

ژاپن شبکه ای پیچیده و عظیم برای بازیافت کاغذ دارد و ادعا می کند که 50 درصد ضایعات را بازیافت می کند. در این کشور از خانواده ها خواسته شده است که آشغال ها را پیش از تحویل دادن طبقه بندی و جدا می کنند و در ازای دریافت روزنامه و مجله باطله، کاغذ توالت و دستمال کاغذی تحویل می دهند. در هلند 57 درصد الیافت مصرفی در کاغذسازی از ضایعات تامین می شود. آلمان هم سوابق چشمگیری در جنبش فعال کنندگان سبز دارد.

(بازیافت کاغذ/ کاندن جودیت/ صفحه18 )

ارائه دادن در سطل جداگانه زباله کانون پرورش فکری منجیل

مدتی بود که فکرم در مورد جدا کردن زباله ها مشغول شده بود. از اون پس تصمیم گرفتم کاری کنم تا زباله ها را از هم جدا کنند. به همین علت این طرح را در کانون پرورش فکری منجیل ارائه دادم و در هر قسمت سه سطل زباله قرار دادم یکی برای پلاستیک دیگری برای شیشه و دیگری برای کاغذ. با این کار می توانیم در صرفه جویی از وسایل و مواد مختلف سهیم باشیم و ماموران را کمی یاری کرده باشیم و با این کار بازیافت را در کشورمان گسترش دهیم.من با این طرحی که در کانون ارائه دادم، بچه ها و مربیان زیادی در این کار من را یاری نمودند و من از این که کمکی در جمع آوری زباله ها به شهرداری کردم بسیار خوشحالم و امیدوارم این کار در شهر هم ارائه داده شود.

زباله چگونه باعث آلودگی محیط زیست می شود؟

می دانید که زباله ها شامل پس مانده ی مواد غذایی، قوطیها و شیشه های خالی، کاغذ نایلون و سایر دور ریختنی است. پخش شدن زباله در محیط زندگی، موجب جمع شدن حشرات و جانوران موذی می شود و محل مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب ها می گردد. گازهای حاصل از انباشته شدن زباله ها موجب آلودگی آب و خاک می شود. شهرداری ها باید زباله ها را به روش بهداشتی جمع آوری و دفع می کنند. ما هم باید آنها را در کیسه های محکم و ظروف در دار بگذاریم و در ساعت مقرر به خارج از منزل و محیط کار منتقل کنیم. دفع بهداشتی زباله شامل دفن و سوزاندن به روش صحیح و بازیافت است. برای جلوگیری از پخش شدن آلودگی زباله ها بیمارستانی، که بسیار خطرناک و بیماری زا هستند. باید مراحل جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی به طور کامل رعایت شود.

(آموزش و حرفه و فن سال اول راهنمایی/ صفحه38)

چقدر زباله!

شاید با دردسر های زباله آشنا باشید. هر روز از میان آشغال هایی که میگذارید که در سطح شهر پخش شده است. شهر پر جمعیت نیویورک زمین اضافه ای برای انباشته شدن زباله ندارد. در سالهای اخیر طبق تصمیم گیری مسئولان نیویورک، زباله ها را در کشتی های بزرگ می ریزند و به مناطق دور از ساحل که جایی برای تخلیه زباله دارد می فروشند.                                                                                                                (بازیافت کاغذ/ کاندن جودیت/ صفحه6)

کامیون های مخصوص حمل زباله وقتی رپر می شوند کجا می روند؟

کامیون های مخصوص حمل زباله آشغال ها را به زباله دانی یا محل سوزاندن زباله ها می برند.در شهر های بزرگ زباله ها را هم تفکیک می کنند.از این رو، بطری های شیشه ای، جعبه های مقوایی، پلاستیک ها و روزنامه ها را هم از هم جدا و آن ها را برای بازیافت جمع آوری می کنند، یعنی این زباله ها را تغییر شکل می دهند و دوباره با آن ها چیزهایی تازه و قابل استفاده می سازند.                                (دایره المعارف ((چگونگی های من)) / تالیف لورکاربوناک/ صفحه114)

کوه زباله تبدیل به جنگل می شود....

مجموعه آرادکوه در جنوب تهران تا سه سال قبل محل دفن زباله های پایتخت بود. با راه اندازی خطوط تفکیک زباله و پسماند دیگر روند دفن سنتی زباله ها کنار گذاشته شد. همچنین محدوده دفن زباله ها نیز طبق برنامه ریزی صورت گرفته  در حال تبدیل شدن به فضای سبز است. طبق آمار موجود نیز میزان جنگل کاری در محدوده یاد شده هم اکنون به حدود 500 هکتار رسیده است. مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند گفت: با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران طی سه سال گذشته در مجتمع پردازش و دفع آراد کوه بیش از 230 هکتار درخت کاری و توسعه فضای سبز صورت گرفته است. در توسعه فضای سبز مجتمع آرادکوه ابتدا مسائل اکولوژیکی و زیست محیطی و در نهایت بازدهی مثبت اجتماعیو روانی مدنظر بوده بوده است. همچنین هدف اولیه مدیریت شهری کاهش آثار سوء زیست محیطی، آلودگی های محیطی و تلطیف کردن هوا بوده است اما در بلند مدت هدف ترسیم شده، تبدیل محل پذیرش 50 ساله زباله هایشهر تهران به تفرجگاه جنگلی ست که بدون شک تاثیرات مثبتی  را در منطقه کهریزک ایجاد خواهد کرد. پوشش گیاهی کاشته شده در این محدوده نیز بیشتر شامل انواع درختان کاج تهران، کاج مشهد، اکالیپتوس، توت غیر مثمر، زیتون تلخ، خرزهره و سایر گونه های تزیینی است.                                                                                                    (روزنامه شهری – شماره 75 – شنبه 14 تیر 1393)

چقدر زباله دور می ریزیم؟

در تهران هر نفر سالانه حدود250 کیلوگرم زباله دور میریزد. صنایع هم زباله های زیادی دارند.

(بازیافت چیست/مایک گلداسمیت/ صفحه4)

همیشه جدا کنید! 

همیشه جدا کنید مرحله تعیین کننده و مهم در بازیافت کاغذ این است که همیشه از زباله های عمومی جدا باشد. اگر کاغذ با انواع پسماند مخلوط شوند، نمی توان آن را بازیافت کرد. شاید شما هم روزنامه ها و مجله های قدیمی را به عنوان مجموعه ویژه نگهداری و شاید در برنامه های جمع آوری داوطلبانه کاغذ یا مدرسه خود مشارکت کنید.

(کتاب های سبز/ بازیافت زباله/ صفحه8)

کتاب یک بار مصرف نیست!

در بعضی از کشورهای دنیا مثل آلمان دانش آموزان کتاب ها را در آغاز سال تحصیلی به صورت امانت دریافت می کنند و در پایان سال آن را به مدرسه پس می دهند. در ایران هر سال جمعاً به 180 میلیون جلد کتاب درسی نیاز داریم. می دانید با مراقبت از کتابهای خود و پس دادن آن به مدرسه، از بریدن چند درخت می توانیم جلوگیری کنیم؟                                                                                                      (رشد دانش آموزان/ لیلا کیانی/ صفحه10 و11)

یک حساب ساده!

برای آنکه موضوع را بهتر درک کنیم، یک حساب ساده می کنیم بر اساس آمار، هر ایرانی 13 کیلوگرم کاغذ در سال مصرف می کند که در کل رقمی برابر 910 میلیون کیلوگرم می شود. از طرف دیگر برای تولید هر تن کاغذ باید 15 درخت تنومند قطع شود. پس( 910000*15 درخت=!!!) رقمی به دست می آید این است: سالانه 13 میلیون و 6500 مزار درخت. یعنی هر روز 37 هزار و 400درخت.                                     (رشد دانش آموز/ لیلا کیانی/ صفحه 11)

کفش تمام زباله ای

لندن با وجود آگهی های تولید کننده های کفش در مورد تمام چرم بودن کفش ها، مبتکرهای انگلیسی کفش های تمام زباله ای ساخته اند.آنها با بهره بردن از زباله هایی که در حاشیه رودخانه تایمز لندن بوده این کفش ها را کوششی برای نشان دادن میزان زباله سازی ما انسان هاست.                        (روزنامه همشهری- شماره6991 – 12 تیر 1393)

نظر سنجی

سوال های پژوهشی

سوالات مربوط به فروشندگان می باشد.

  • چه مقدار از چیزهایی که دور می اندازیم قابل بازیابی است؟
  • الف) هیچ*     ب) مقدار کمی از آن*        ج)نصف آنR
  • یک قوطی آلومینیومی را چند بار می توان بازیابی کرد؟

الف) نمی توان بازیابی کرد*       ب) یک بار*     ج) هزاران بارR

  • شما در هروز چه تعداد پلاستیک استفاده یا به مشتریان خود می دهید؟

الف) پنجاه عدد*     ب) بیست عدد*     ج) قابل شمارش نیستR

برای حفاظت از طبیعت چه پیشنهادی دارید؟ زباله های خود را در محیط اطراف خود نیندازیم درختان را بیهوده قطع کنیم، از شکار بی رویه جانوران بپرهیزیم.

نظر سنجی

سوال های پژوهشی

سوالات مربوط به فروشندگان می باشد.

  • چه مقدار از چیزهایی که دور می اندازیم قابل بازیابی است؟
  • الف) هیچ*     ب) مقدار کمی از آنR        ج)نصف آن*
  • یک قوطی آلومینیومی را چند بار می توان بازیابی کرد؟

الف) نمی توان بازیابی کرد*       ب) یک بار*     ج) هزاران بارR

  • شما در هروز چه تعداد پلاستیک استفاده یا به مشتریان خود می دهید؟

الف) پنجاه عدد*     ب) بیست عدد*     ج) قابل شمارش نیستR

برای حفاظت از طبیعت چه پیشنهادی دارید؟ باید با تمام وجود از طبیعت مواظبت کنیم چون زنده بودن طبیعت بستگی دارد به زنده بودن موجودات و افرادی که در آن زندگی می کنند.با زنده بودن طبیعت زندگی میسر می شود بدون طبیعت زندگی میسر نیست.

نظر سنجی

سوال های پژوهشی

سوالات مربوط به فروشندگان می باشد.

  • چه مقدار از چیزهایی که دور می اندازیم قابل بازیابی است؟
  • الف) هیچ*     ب) مقدار کمی از آن*        ج)نصف آنR
  • یک قوطی آلومینیومی را چند بار می توان بازیابی کرد؟

الف) نمی توان بازیابی کرد*       ب) یک بار*     ج) هزاران بارR

  • شما در هروز چه تعداد پلاستیک استفاده یا به مشتریان خود می دهید؟

الف) پنجاه عدد*     ب) بیست عدد*     ج) قابل شمارش نیستR

برای حفاظت از طبیعت چه پیشنهادی داریداستفاده از وسایلی که قابل بازیافت یا برگشت پذیر به طبیعت باشد.

نظر سنجی

سوال های پژوهشی

سوالات مربوط به فروشندگان می باشد.

  • چه مقدار از چیزهایی که دور می اندازیم قابل بازیابی است؟
  • الف) هیچ*     ب) مقدار کمی از آنR        ج)نصف آن*
  • یک قوطی آلومینیومی را چند بار می توان بازیابی کرد؟

الف) نمی توان بازیابی کرد*       ب) یک بار*     ج) هزاران بارR

  • شما در هروز چه تعداد پلاستیک استفاده یا به مشتریان خود می دهید؟

الف) پنجاه عدد*     ب) بیست عددR     ج) قابل شمارش نیست*

برای حفاظت از طبیعت چه پیشنهادی دارید؟ اینکه طبیعت زباله نریزیم فضای سبز خراب میشود.

نظر سنجی

سوال های پژوهشی

سوالات مربوط به فروشندگان می باشد.

  • چه مقدار از چیزهایی که دور می اندازیم قابل بازیابی است؟
  • الف) هیچ*     ب) مقدار کمی از آنR        ج)نصف آن*
  • یک قوطی آلومینیومی را چند بار می توان بازیابی کرد؟

الف) نمی توان بازیابی کرد*       ب) یک بار*     ج) هزاران بارR

  • شما در هروز چه تعداد پلاستیک استفاده یا به مشتریان خود می دهید؟

الف) پنجاه عدد*     ب) بیست عددR     ج) قابل شمارش نیست*

برای حفاظت از طبیعت چه پیشنهادی دارید؟ زباله ها را در طبیعت نریزیم و در حفظ آن کوشا باشیم.

نظر سنجی

سوال های پژوهشی

سوالات مربوط به فروشندگان می باشد.

  • چه مقدار از چیزهایی که دور می اندازیم قابل بازیابی است؟
  • الف) هیچ*     ب) مقدار کمی از آن*        ج)نصف آنR
  • یک قوطی آلومینیومی را چند بار می توان بازیابی کرد؟

الف) نمی توان بازیابی کرد*       ب) یک بار*     ج) هزاران بارR

  • شما در هروز چه تعداد پلاستیک استفاده یا به مشتریان خود می دهید؟

الف) پنجاه عدد*     ب) بیست عددR     ج) قابل شمارش نیست*

برای حفاظت از طبیعت چه پیشنهادی دارید؟ محیط زیست خود را آلوده نکنیم .در جنگل آتش روشن نکنیم.آشغال ها را در سطل زباله بریزیم.

نظر سنجی

سوال های پژوهشی

سوالات مربوط به فروشندگان می باشد.

  • چه مقدار از چیزهایی که دور می اندازیم قابل بازیابی است؟
  • الف) هیچ*     ب) مقدار کمی از آن*        ج)نصف آنR
  • یک قوطی آلومینیومی را چند بار می توان بازیابی کرد؟

الف) نمی توان بازیابی کرد*       ب) یک بار*     ج) هزاران بارR

  • شما در هروز چه تعداد پلاستیک استفاده یا به مشتریان خود می دهید؟

الف) پنجاه عددR     ب) بیست عدد*     ج) قابل شمارش نیست*

برای حفاظت از طبیعت چه پیشنهادی دارید؟ در طبیعت زباله نریزیم و محیط اطراف خود را پاکیزه نگه داریم.

مشخصات مقاله
موضوع : زباله و بازیافت
سال انتشار : ۱٣٩٣