عروسک‌های نخودی (۶ عدد) (دست ساز)

از عروسک‌های بومی استان چهار محال و بختیاری

دسته : عروسک

با بررسی و کارشناسی و نیاز سنجی از خود کودکان در مورد بازی با عروسک، همچنین تولید نمونه‌های مختلف عروسک در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و دستور مدیرعامل وقت با درخواست از تمام مراکز کانون در سراسر کشور برای مشارکت در ساخت عروسک‌های بومی و محلی آن شهر به کمک اعضای خود این پروژه آغاز گردید. حاصل این طرح و پروژه گردآوری حدود 250 عروسک بومی و محلی از سراسر ایران است که به مرکز سرگرمی‌های سازنده ارسال شده است.

شرح اسباب بازی

بچه که بودیم با هز چیز مناسبی که در اطرافمان می‌دیدیم عروسک می‌ساختیم. تکه‌های پارچه، توپ پلاستیکی چوب حتی دمپایی‌های فرسوده و خاله بازی می‌کردیم یک روز مادر بزرگم نخود پاک می‌کرد و من عروسک بازی می‌کردم، مادربزرگم گفت: دخترم ما که بچه بودیم عروسک‌های نخودی می‌ساختیم تعجب کردم و با دقت به نخودها نگاه کردم. عجیب بود نخودها شکل آدم بودند چشم و دماغ و دهان داشتند، با یک مداد چشم آنها را پر رنگ کردم و لب‌هایشان را قرمز و بعد با مقداری پرز قالی برایشان مو درست کردم و با یک پارچه کوچک چادر روی سرشان گذاشتم، چقدر زیبا شده بودند با دوستانم چند تا از آنها را با شکل‌های متفاوت درست کردیم و آش نذری پختیم. روز بعد عروسی به راه انداخیتم و یک روز عمو زنجیر باف بازی کردیم...

 سال‌ها گذشت و من در کانون مربی شدم و عروسک‌های نخودی را با خود به کانون آوردم و با اعضا آنها را به شکل‌های مخنتلف درست کردیم و در برنامه ریزی‌ مناسب و برای آموزش‌های غیر مستقیم به کار بردیم.


مشخصات اسباب بازی
استان : چهارمحال و بختیاری
امکانات و وسایل مورد نیاز :
سازنده : پروین کوهی پور
طراح: مهری مهدیان
اندازه عروسک : ۱٣*۶
تعداد عکاسی از نمونه عروسک : ۴
عکاس: امیرحسن سلام‌زاده
منبع : مرکز سرگرمی‌های سازنده