به گفته‌ی دبیر شورای کتاب کودک

از آبان‌ماه سال آینده، جایزه‌ی «توران میرهادی» اهدا می‌شود

تاریخ خبر : ۱٣٩۵/٠٩/٢۵

دبیر شواری کتاب کودک در همایش «آشنایی با نقش توران میرهادی در آفرینش هنر کودکان» اعلام کرد: «از آبان‌ماه سال آینده، به دو نفر برتر در حوزه‌ی ادبیات و هنر کودکان جایزه‌ی توران میرهادی تعلق خواهد گرفت.»

شرح خبر

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «نوش‌آفرین انصاری» با بیان این مطلب اظهار کرد: «در گذشته، دانشگاه افرادی چون توران میرهادی را برروی چشم خود دعوت می‌کرد و ایشان استاد بسیاری از اساتید است و مقامشان بالاست.»

وی با اشاره به فعالیت ۵۰ساله‌ی شورای کتاب کودک در حوزه ادبیات کودک گفت: «اگر بخواهیم از فعالیت‌های توران میرهادی سخن بگوییم، مهم‌ترین آن‌ها فعالیت این شخصیت در حوزه‌ی آموزش و پرورش، سازمان‌های مردم‌نهاد و دانش‌نامه‌نگاری است. باید سرنخ‌های نگاه این شخصیت را در خلاقیت‌ها دنبال کرد. برماست که ایشان را بیش‌تر بشناسیم و راهشان که ما را نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان سربلند می‌کرد، ادامه دهیم.»

در ابتدای این مراسم «احمد رؤیایی»، نقاش و دبیر این همایش گفت: «امروز ما به پاسداشت فردی آمدیم که در تاریخ ثمرات او ماندگار است و در ارتقای فرهنگ و هنر ایران نقش پرباری داشته است. امروز در نکوداشت بانویی هستیم که مربی خلاق و استاد شکستن مدل‌های نادرست پیشین در حوزه‌ی آموزش به‌ویژه آموزش هنر به کودکان بوده است.»

«محمد ابراهیمی‌جعفری» نقاش و شاعر پیشکسوت نیز با حضور در این مراسم گفت: «من در دانشکده‌ی هنر، بنای تدریس درسی را به‌عنوان هنر در دنیای کودک گذاشتم، براساس کتابی که کاری از «اصغر محمدی» و «غلامحسین نامی» بود. این کتاب بسیار تأثیرگذار بود و در تدریس این درس از دانشجویان می‌خواستیم تا با کودکان وارد گفت‌وگو شوند و بتوانند دنیا را از چشم آن‌ها ببیند و برای این کار ناگزیر به ایجاد ارتباط با آن‌ها بودند.»

وی افزود: «کودکان تا پنج سالگی هنرمندند. مهم این است که ما بتوانیم ۱۵سال بعد هم این هنرمندان را داشته باشیم. بچه‌ها خلاق به دنیا می‌آیند و باید خلاقیت وجودی آن‌ها را حفظ کرد و به کار گرفت.»

«زهرا فرمانی» عضو هیئت‌مدیره‌ی مؤسسه‌ی پژوهشی کودکان دنیا نیز در این همایش با اشاره به همکاری ۴۰ساله‌ی خود در کنار توران میرهادی گفت: «رویکرد ما با آموزش و پرورش، می‌تواند با هدف تعالی به‌منظور رسیدن به جامعه‌ای سالم باشد. توران میرهادی، نزد پدری هنرشناس و مادری هنرمند پرورش یافته بود. او تعلیم‌یافته‌ی رشته‌ی تعلیم و تربیت کودکان بود. تجربه‌ی کاری خود را در ایران در زمانی شروع کرد که موضوعی مثل نقاشی کودکان در الگوبرداری که کم‌ترین ارزش را در تخیل و خلاقیت بچه‌ها دارد رواج داشت.»

گفتنی است در بخشی از این همایش، تابلوی میرهادی از سوی هنرستان هنرهای پسران به «پندار خمارلو»، دختر توران میرهادی و نشان میرهادی از سوی پندار خمارلو به نوش‌آفرین انصاری اهدا شد. نمایش چند فیلم با موضوعیت توران میرهادی نیز بخش دیگری از این همایش به‌شمار می‌آمد.