گرد آب در بطری

دسته : علمی
گروه سنی : ۱٠ تا ۱۵ سال

شرح کاردستی

گرد آب در بطری

آنچه نیاز دارید..

دو بطری نوشابه خانواده خالی

 آب

زمان‌سنج یا هر ساعتی که ثانیه‌شمار داشته باشد

 نوارچسب ۵ سانتی

واشر فلزی

پارچ

شرح کاردستی

این یک گرداب واقعی ولی بی‌خطر است؟ چقدر طول می‌کشد تا بطری نوشابه را خالی کنید؟ با آموختن راه خالی کردن بطری در چند ثانیه، هم مهمان‌هایتان را شگفت‌زده می‌کنید و هم علم ویژگی‌های هوا و آب را خواهید فهمید.

  • برچسب‌های روی بطری را بردارید تا بهتر داخل آن را ببینید.
  •  بطری را با آب پرکنید. اگر در نزدیکی شما سینک ظرف شویی نیست و یا نمی‌خواهید مهمانی‌تان را در آشپزخانه برگزار کنید بهتر است از یک پارچ استفاده کنید.
  •  چقدر طول می‌کشد تا آب درون بطری را خالی کنید؟ پیش‌بینی خود را روی کاغذ بنویسید.
  • بدون فشار به بدنه بطری آن را وارونه کنید و زمان خالی شدن آب را محاسبه کنید. بهتر است چند بار این کار را انجام دهید تا نتیجه به‌دست‌آمده کاملاً درست باشد. نتایج را در یک جدول بنویسید و اسم این روش را روش معمولی بگذارید. هر بار از مقدار آب یکسانی استفاده کنید.
  • بطری را مانند دفعات قبل از آب پرکنید. این بار هنگام خالی شدن، آب بطری را در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن بچرخانید. به چرخاندن آب ادامه دهید تا شکل گرفتن گرداب را مشاهده کنید. آب به‌صورت گرداب درمی‌آید و به‌سرعت از بطری خارج می‌شود.
  • مانند قبل زمان را محاسبه کنید و نام این روش را «گرداب» بگذارید. چند بار این کار را انجام دهید و نتایج را آزمایش کنید. با استفاده از کدام روش آب 2 تا بطری زودتر خالی می‌شود؟

حالا زمان ایجاد بطری‌های گردابی است.

  • بطری یک لیتری را پر از آب کنید.
  • از واشر فلزی به‌اندازه دهانه بطری استفاده کنید.
  • بطری دیگری را روی این بطری قرار دهید به‌طوری‌که واشر بين دو بطری بماند.
  •  بطری‌ها و واشر را با نوار به هم ببندید. مطمئن شوید که نوار را محکم بسته‌اید و امکان خم شدن وجود ندارد.
  •  این وسیله را وارونه کنید تا بطری محتوی آب در بالا قرار بگیرد و سپس آب را بچرخانید. در این صورت گرداب تشکیل می‌شود و آب وارد بطری دیگر می‌شود. می‌توانید این کار را بدون نیاز به دوباره پر کردن، بارها و بارها تکرار کنید.

گرداب رنگی

 به‌اندازه ۵۰ گرم روغن لامپ رنگی را اضافه کنید. روغن لامپ در بسیاری از مغازه‌ها وجود دارد. روغن روی سطح آب می‌آید زیرا چگالی‌اش کمتر از آب است. وقتی روغن و آب هم می‌خورند ابتدا روغن با چگالی کمتر به پایین گرداب می‌آید و گرداب رنگی را تشکیل می‌دهد. به‌جای روغن لامپ می‌توانید از ترکیب رنگ و تینر استفاده کنید)

گرداب حبابی

کمی صابون به آب اضافه کنید. وقتی چرخش مواد از یک بطری به سمت بطری دیگر می‌رود، بطری بالایی از حباب‌های صابونی پر می‌شود. این پدیده نشان می‌دهد که وقتی بطری پایینی از آب پر می‌شود، بطری بالایی از هوا پر می‌شود.

طوفان فوم

کمی خرده‌پاره به آن اضافه کنید. می‌توانید از پولک یا وسایل زرق‌وبرق دار استفاده کنید. اما وسیله موردعلاقه ما، تیکه‌های بسیار ریز فوم (کائوچو) است. گلوله‌ها شناور می‌شوند اما به دلیل قدرت گرداب، به سمت بطری پایینی کشیده می‌شوند. نگاه کردن به آن بسیار لذت‌بخش است.

این آزمایش چگونه کار می‌کند؟

 اگر تابه‌حال حرکت گردوغبار در یک روز بادی یا تخلیه آب در وان حمام را دیده باشید درواقع «گرداب» را مشاهده کرده‌اید. گرداب باعث می‌شود که مایعات و گازها به‌صورت چرخشی حرکت کنند. گرداب زمانی به وجود می‌آید که مایع در حال حرکت راهی پیدا می‌کند. جاذبه زمین مایع را به سمت سوراخ می‌برد و گرداب ادامه پیدا می‌کند. چرخاندن آب در بطری به هنگام سرازیر کردن آن، باعث شکل‌گیری گرداب می‌شود. چرخش آب در بطری مانند گرداب است. شکل‌گیری گرداب باعث می‌شود که هوا راحت‌تر به بطری بالایی وارد شود و آب سریع‌تر خارج شود. اگر به‌دقت نگاه کنید، خواهید دید که سوراخ میانی گرداب به هوا اجازه می‌دهد که داخل بطری بیاید. اگر آب را نچرخانید و فقط آن را سرازیر کنید، آب‌وهوا به‌نوبت از دهانه بطری خراج می‌شود. (البته اگر سوراخ واشر به‌اندازه کافی کوچک باشد کشش سطحی آب مانع از انتقال آب به بطری پایینی می‌گردد.)





مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی