افزودن رنگ به سرکه و مشاهده‌ی واکنش آن با جوش شیرین

واکنش شیمیایی

دسته : علمی

این آزمایش از سری آزمایش های مربوط به شناخت ویژگی‌های واکنش‌های شیمیایی است. برای یادگیری بیشتر به آزمایش‌های دیگری که در مورد شناخت واکنش‌های شیمیایی است مراجعه کنید. این آزمایش‌ها را در بخش کاردستی‌های علمی سایت www.koodak24.ir می‌توانید مشاهده کنید

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید

ظرف پهن با دهانه‌ی بزرگ و ارتفاع کم

جوش شیرین

سرکه

رنگ

قطره چکان

سه عدد لیوان

شرح آزمایش

مقدار جوش شیرین درون ظرف بریزید و سپس آن را پهن کنید.

مقداری سرکه درون سه لیوان بریزید و با استفاده از قطره چکان قطراتی رنگ به آن اضافه کنید و هم بزنید.

با استفاده از قطره چکان سرکه را به جوش شیرین اضافه کنید. آیا سرکه در جوش شیرین می‌جوشد؟ چرا؟

چه مشاهده می‌کنید؟ آیا جوش شیرین با سرکه واکنش شیمیایی می‌دهد؟ چه فرقی بین واکنش شیمیایی و تغییرات فیزیکی وجود دارد؟

انچه اتفاق می افتد...

واکنش شیمیایی فرایندی است که در آن ساختار ذره‌های تشکیل دهنده‌ی مواد اولیه دچار تغییر می‌شود؛ یعنی طی آن یک یا چند ماده شیمیایی به یک یا چند ماده شیمیایی دیگر تبدیل می‌شود.

تغییرات فیزیکی

در تغییرات فیزیکی فقط حالت فیزیکی ماده تغییر می‌یابد نه ساختار ذره‌های تشکیل دهنده ماده؛ بنابراین تغییرات همه‌ی حالات ماده مانند ذوب، انجماد، تبخیر، میعان، تصعید و چگالش و همچنین انحلال نمک‌ها و بازها در آب، تغییر فیزیکی هستند.

تغییرات شیمیایی

در تغییرات شیمیایی اتصال اتم‌ها به یکدیگر و آرایش الکترونی آن‌ها در واکنش‌دهنده‌ها تغییر می‌یابد. البته در یک واکنش شیمیایی، اتم‌ها نه به‌وجود می‌آیند و نه از بین می‌روند و تنها ترکیب، تجزیه یا بازآرایی می‌شوند. واکنش شیمیایی بیان یک تغییر شیمیایی است که ممکن است با آزاد کردن انرژی به صورت گرما، نور یا صوت همراه باشند و تولید گاز، تشکیل رسوب یا تغییر رنگ در پی داشته باشند.

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) باز است درحالی که سرکه (اسید استیک) اسید است. وقتی شما هر دوی آن ها را با هم واکنش می دهید، اسید کربنیک که خیلی ناپایدار و بی ثبات است تولید می شود و فوراً به آب و دی اکسید کربن شکسته می شود.

مشخصات کاردستی
ایده پرداز : پریسا حسنی