شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان

شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان همزمان با دهه جهانی صلح و نفی خشونت علیه کودکان (۲۰۰۱-۲۰۱۰) تشکیل شد و فعالیت خود را از فروردین ماه سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.

شرح بانک های اطلاعاتی

شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان، متشکل از سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی، مدنی، بخش خصوصی و افراد حقیقی که دارای فعالیت‌های غیرسیاسی هستند. هدف این شورا ایجاد فرصت‌هایی است که همه کودکان بتوانند در محیطی امن و سرشار از احترام به انسان‌ها،  مهرورزی و درک دیگران، با تفاهم و همزیستی در کنار یکدیگر زندگی کنند. 

اعضا این شورا باور دارند که پرداختن به آموزش، پرورش، هنر و ادبیات، بهداشت،  تغذیه و... کودکان، زمانی نهادینه و اثر بخش می‌شود که همگی برای گسترش فرهنگ صلح در جامعه تلاش کنیم و در احترام‌گذاردن به انسانیت و ایجاد تفاهم بین آحاد جامعه مشارکتی فعال داشته باشیم. این شورا هر سال برنامه‌هایی را به مناسبت روز جهانی صلح برگزار می‌کند.

درباره روز جهانی صلح

۲۱ سپتامبر در تقویم سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی صلح در نظر گرفته شده است سازمان ملل متحد نخستین بار در سال ۱۹۸۲ میلادی تصمیم گرفت روزی را به عنوان روز جهانی صلح میان مردم و ملت‌ها اعلام کند.
در سال ۲۰۱۵ هم کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اهداف توسعه پایدار را تصویب کردند زیرا درک کردند که ساختن جهانی صلح‌آمیز بدون توسعه اجتماعی و اقتصادی برای همه و تضمین حقوق‌شان امکان‌پذیر نیست. اهداف توسعه پایدار طیف گسترده‌ای از مسائل را شامل فقر، گرسنگی، بهداشت، آموزش، تغییر آب و هوا، برابری جنسیتی، آب، بهداشت، انرژی، محیط زیست و عدالت اجتماعی را پوشش می‌دهد.

  • درباره سازمان و اهداف آن:

سازمان ملل متحد در سال 2000 بيانيه اي را به منظور گسترش فرهنگ صلح و نفي خشونت در جهان، صادر كرد و از همه كشورها خواست تا با امضاي اين بيانيه به جنبش جهاني فرهنگ صلح بپیوندند. ايران از امضا كنندگان اين بيانيه است.
 به دنبال صدور اين بيانيه شوراي گسترش فرهنگ صلح براي كودكان با همكاري 30 سازمان غير دولتي كه خود در حوزه كاري كودك فعال بودند و با حمايت و مسئولیت «توران ميرهادي» شكل گرفت و از سال 1380 فعاليت خود را با اين هدف كه فرهنگ صلح را بيشتر و بهتر به خانواده ها، محيط هاي آموزشي و جامعه منتقل كند مسئولان و كارشناسان و دست اندركاران نهادهاي دولتي و غيردولتي را به فرهنگ صلح و گسترش آن حساس نمايد، آغاز كرد.
 ابتدا آئين نامه داخلي شورا شامل اهداف، برنامه ها، ساختار شورا، دبيرخانه و وظايف دبيررا تهيه كرد كه براساس آن اداره دبيرخانه به صورت گردشي هر دوسال يكبار به عهده يكي از سازمانهاي عضو قرار گرفت و اداره آن به دبير شورا محول شد. هزينه هاي شورا با حق عضويت ها تامين مي شود و جلسات شورا آخرين چهارشنبه هر ماه در محل كتابخانه تحقيقاتي شوراي كتاب كودك برگزار مي شود و از امكانات شورا بهره مي برد.

مريم رسالت از آذر ماه سال 1389 دبيري شورا ي صلح را به نمايندگي از شوراي كتاب كودك به عهده گرفت
 شوراي گسترش فرهنگ صلح كوشيد تا در دهه صلح (2001-2010) با برگزاري همايش ها، كارگاه هاي صلح براي گروه ها و اقشار مختلف كارگاه هاي حقوق كودك و خلاقيت كودكان، عصرانه هاي صلح و ديگر فعاليت ها صلح را به مكان هاي آموزشي، خانه و مدرسه و جامعه ببرد و همگان را بيشتر با اين مقوله كه نبود جنگ به معناي برقراري صلح نيست آشنا كند كه صلح از بين رفتن انواع خشونت توجه به حقوق همه انسانها، عدم تبعيض نژادي و جنسيتي، امنيت شغلي، از بين رفتن فقر و گرسنگي و اعتياد است و اما اشاره اي كوتاه به فعاليت هاي شورا.
 - شورا، همايش كودك، صلح، اسباب بازي را با هدف تحريم اسباب بازي هاي مروج خشونت در آبان ماه 1380 به مدت دو روز و با شركت كارشناسان و علاقمندان برگزار كرد. با اين باور كه تفكر صلح را بايد از كودكي آموخت و آن را تمرين و تجربه كرد. تحقيقات بسياري نشان داده است كه تجربه ها ، بازي ها و نوع فعاليت و تحريك هاي محيطي در دوران كودكي زمينه ساز شيوه تفكر و برخورد هر فرد در دوران بزرگسالي است. به دنبال اين همايش، اعلاميه تحريم اسباب بازي هاي مروج خشونت صادر شد كه 23 سازمان غير دولتي از آن استقبال كردند.
 - برگزاري عصرانه هاي صلح در تابستان 1381 با همكاري يونيسف به مدت ده هفته و ادامه آن در مناطق مختلف تهران و مناطق محروم شهرستان كرج به منظور پرورش خلاقيت و ايجاد شادي كودكان با بازي قصه گويي، نمايش خلاق و فعاليت هاي از اين دست.
 - همايش كودك، صلح، زندگي را در سال 1382 با حضور اساتيد، دانشجويان و علاقمندان برگزار كرد در اين همايش اساتيد و كارشناساني در رابطه با خشونت و جنگ و اثرات تخريبي آن مطالبي را ارايه دادند كه حاصل آن به صورت مجموعه مقالات تهيه گرديد و در اختيار سازمانها و دست اندركاران قرار گرفت.
 - تدوين بيانيه فرهنگ صلح به عنوان مشخص ترين سند مرتبط با توسعه و ترويج فرهنگ صلح در سال 1382 در شانزده فصل و دو فصل علم و رسانه هم بعدا به آن اضافه شد (يادي از زنده ياد خانم منصوره راعي مي كنيم كه حضور موثر در تهيه در تدوین اين بيانيه داشتند). شورا كوشيده است تا شركت كنندگان در كارگاه هاي صلح را بيشتر با مفاهيم اين بيانيه آشنا كند.
 - معرفي دهه جهاني فرهنگ صلح براي نمايندگان انجمن هاي منطقه اي از سراسر كشور سال 1382 و براي مديران ، معلمان، مربيان و پژوهش گران، متخصصان و دست اندركاران برنامه هاي آموزشي و با همكاري يونسكو سال 1383.
 - همكاري با سازمان بهزيستي كشور در برگزاري روز كودك در ايران سال 1382.
 - بررسي، انتخاب و معرفي آثار ادبي (تاليف و ترجمه) در زمينه فرهنگ صلح براي كودكان سال 1382.
 - پژوهش و بررسي مفاهيم فرهنگ صلح در كتاب هاي درسي در مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه، چرا كه متون كتاب هاي درسي بسيار بر دانش آموزان تاثيرگذر است در سال 1382 و ارايه گزارش اين بررسي به سازمان تاليف كتاب هاي درسي و ساير سازمان هاي مرتبط.
 - همايش كودك، صلح، خشونت را در بهمن ماه سال 1383 زماني برگزار كرد که انواع خشونت ها خصوصاً جنگ در جهان و به ويژه كشورهاي هم جوار سلامت جسم و روان كودكان را به خطر انداخته بود. در اين همايش كارشناسان و اساتيدي درباره ي خشونت جهاني، خشونت اجتماعي و خشونت خانوادگي و رابطه آن ها با خشونت در مدرسه و در خانواده مطالبي را ارايه دادند. در پايان شركت كنندگان در كارگاه هاي هم انديش با موضوع هاي مطرح شده شركت كردند. حاصل اين هم انديش به صورت گزارش تهيه شد و در دسترس شركت كنندگان قرار گرفت. براي مسئولان آموزش و پرورش، صدا و سيما و ساير دست اندركاران ارسال شد. در اين همايش همچنين كتاب هاي صلح سال 1381 معرفي و از نويسندگان و مترجمان اين كتاب ها با اهدا لوح، تقدير به عمل آمد.
 - مشاركت با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در برگزاري مراسم جمع آوري اسباب بازي هاي مروج خشونت سال 1384
 - برگزاري كارگاه هاي آموزش فرهنگ صلح در كتابخانه هاي روستايي و مدارس خراسان جنوبي، كرمان، كردستان، يزد، لرستان، سيستان بلوچستان، گيلان مازندران.
 - نشست هم فكري با هنرمندان براي ترويج فرهنگ صلح سال 1384.
 - نشست هم فكري با هنرمندان با جامعه شهرسازان، مهندسين مشاور و معماران براي توجه به مباني فرهنگ صلح سال 1385.
 - نشست هم فكري با شركت ايده پردازان و تبليغات ((سال 1385)) به منظور عيني كردن مباني صلح در سطح جامعه .

 - بازبيني فعاليت ها با نمايندگان انجمن هاي دوستدار كودك و نمايندگان سازمان هاي غير دولتي از سراسر كشور با عنوان فرهنگ صلح ، زندگي شايسته و مسئوليت ما با همكاري يونسكو آبان ماه 1386.

 - برگزاري ده ها كارگاه آموزشي براي مديران، مربيان و كارشناسان در زمينه فرهنگ صلح در سراسرکشور.

 - برگزاری کارگاه محیط زیست در سال 1384 به منظور آشنایی بیشتر با محافظت از محیط زیست و عوامل تخریب آن.

 - برگزاری کارگاه های متعدد حقوق کودک، محیط زیست و تبیین حق صلح.

 - برقراری ارتباط با نهادهای دولتی برای ایجاد امکان آشنا کردن جامعه با مفاهیم زیر ساختی فرهنگ صلح.

 - برگزاری کارگاه آشنایی با فرهنگ صلح برای فیلم نامه نویسان با تکیه بر استفاده بیشتر از واژه های صلح آمیز در فیلم نامه ها که اثر مستقیم بر کودکان دارد. با همکاری یونسکو سال 1387.

 - تجهیز کتابخانه تخصصی صلح در مکان کانون توسعه فرهنگی کودکان سال 1388.

 - برگزاری 9 کارگاه یک روزه آموزشگران صلح برای اعضا شورا با موضوع چگونه برگزار کردن کارگاههای آشنایی با فرهنگ صلح به منظور تشکیل گروه تسهیل گری آموزش فرهنگ صلح با شرکت 3 نفر از اعضای فعال و علاقه مند به گسترش فرهنگ صلح در سازمانهای عضو و سایر سازمان ها پاییز 1388 و بهار 1389.

 - شرکت کنندگان در این کارگاه ها علاوه بر مفاهیم فرهنگ صلح با اعلامیه جهانی حقوق بشر، پیمان نامه جهانی حقوق کودک، بیانیه رفع هر گونه تبعیض علیه زنان، نظام نامه اخلاقی شبکه دوستداران کودک و بیانیه فرهنگ صلح که محوریت کارگاه ها را تشکیل می دهد، آشنا شدند.

 برگزاری کارگاه صلح برای گروه های کاری شورای کتاب کودک در شهریور ماه 1390 و توجه دادن این همکاری به مفاهیم و مصادیق خشونت که فعالیت سال 1390 سازمان های همسو روی آن متمرکز شده است، بود.


 - توسعه برگزاری کارگاه های آموزشگران صلح، برگزاری کارگاه های آشنایی با خشونت، علل و انواع آن و راهکارهای کاهش خشونت، نهادینه کردن بیانیه فرهنگ صلح در مکان های آموزشی و غیر آموزشی بررسی خشونت در کتابهای درسی، در کتابهای کودکان، ادبیات کودکان، در خانواده و محیط زیست، بررسی خشونت های قومی، خشونت در بازیها و اسباب بازیها، در خانواده های روستایی.


متن فوق فعالیت های این شورا تا سال 1390 توضیح داده است.

مشخصات بانک های اطلاعاتی