جایزه انجمن نویسندگان و تصویرگران کودک هند ، آویک

AWIC

انجمن نویسندگان و تصویرگران کودک هند، وابسته به موسسه کتاب برای نسل جوان IBBY در هندوستان است که در سال 1981 تاسیس شد.

شرح بانک های اطلاعاتی

این انجمن به صورت داوطلبانه برای رشد ادبیات خلاق برای کودکان فعالیت می‌کند. هدفش ایجاد ارتباط نزدیک بین کودک و کتاب، و ایجاد تشویق به خواندن است. خواندن کتاب تاثیر مهمی در رشد شخصیت کودکان دارد. نقش کتابخانه‌ها برای ایجاد تشویق به خواندن بسیار ضروری است. کتابداران کودک، کارشناسان آموزشی، ناشران، نویسندگان و همه علاقه‌مندان به کودک و کتاب به مجمع دعوت می‌شوند. شرکت کنندگان، از نشست‌ها و جلسات علمی بهره‌مند شده، در تجربیات سخنرانان برجسته سراسر دنیا شریک می‌شوند و شاهد فعالیت‌های مهمی که برای تشویق به مطالعه انجام شده، می‌گردند و در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کنند. پروژه کتابخانه‌های کودک آویک 25 سال است که اجرا می‌شود و در سال 1991 جایزه ترویج کتابخوانی آساهی  را از آن خود کرد.

تاریخچه انجمن: در ابتدا اعضای این انجمن داوطلبانه ۹ کتابخانه در خانه‌های خود درست کردند. این طرح رفته رفته  گسترش یافت تا یک "انبار کتاب" در دهلی نو ایجاد شد سپس برای داوطلبانی که در دیگر شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها کتابخانه تاسیس می‌کردند، کتاب فرستاده شد. به هر کتابدار داوطلب بسته‌ای شامل ۱۵۰ تا ۲۰۰ عنوان کتاب، یک تخته، یک دفتر ثبت و تقویم برای کودکان داده می‌شد. به کودکان تهیدست ماهیانه حق عضویت اندکی پرداخت می‌شد تا تشویق شوند در فعالیت‌های مختلف کتابخانه مانند قصه‌گویی، داستان‌خوانی، مسابقه کتابخوانی، بازی‌های چیستانی، نقاشی، نمایش و دیدار با نویسندگان وتصویرگران شرکت کنند. خوانندگان کودک و نوجوان تقویم و کارتی دریافت می‌کردند واز آن‌ها خواسته می‌شد نظرشان را درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اند بنویسند و نویسنده، تصویرگر و ناشر مورد علاقه‌شان را برای جایزه دو سالانه که از سوی "انجمن نویسندگان و تصویرگران کودک" برگزار می‌شود، انتخاب کنند . این انجمن هم‌چنین کتاب‌های توصیه شده کتابداران را به عنوان جایزه به کودکان خواننده هدیه می‌داد. تشکیل کارگاه‌های آموزشی و دادن جایزه به کتابداران داوطلب نیز بخش مهمی از اجرای طرح بود.

با دریافت مبلغ نقدی جایزه ترویج کتابخوانی آساهی در سال 1991 "انجمن نویسندگان و تصویرگران کودک" توانست کتاب‌های بیشتری تهیه و کتابخانه‌های جدیدی برای کودکان در مناطق فقیرنشین، روستاها و بخش کودکان بیمارستان‌ها در دهلی راه‌اندازی  کند.

در حال حاضر انجمن با بیش از ۲۵ هزارکتاب به زبان های هندی، ۷۰ کتابخانه کودک را در سراسر هندوستان راه اندازی کرده است. با توجه به توان بالقوه گسترش این طرح و نیاز به کتاب بیشتر برای کودکان، درنظر دارد کتابخانه‌های بیشتری در روستاها، حاشیه شهرها، بیمارستان‌ها و پارک‌های محلی بسازد.

جایزه انجمن نویسندگان و تصویرگران کودک هند ، آویک/ گرد آوری، تالیف و ترجمه فاطمه زمانی/ پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان/ سال پانزدهم/ دوره جدید شماره 9/ پی در پی 60/ زمستان 92/ صص 39 و 40