جایزه کارنگی

Carnegie medal

وب سایت : http://www.carnegiegreenaway.org.uk/carnegie.php

جایزه مدال کارنگی (Carnegie Medal) در سال ۱۹۳۶ بنیان نهاده شد
این جایزه برای بزرگداشت یاد اندرو کارنگی، انسان بشردوستی که متولد اسکاتلند بود و بیش از ۲۸۰۰ کتابخانه در سراسر دنیای انگلیسی‌زبان ساخت در انگلستان بنیاد نهاده شد.

شرح بانک های اطلاعاتی

این مدال هرسال از سوی انجمن کتابخانه بریتانیا به برجسته‌ترین اثر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تعلق می‌گیرد.

مدال کارنگی یک جایزه ادبی بریتانیا است که سالانه یک کتاب جدید برجسته برای کودکان و نوجوانان را به رسمیت می شناسد که به موسسه حقوقی متخصصان کتابخانه و اطلاعات انجمن کتابخانه بریتانیا (CILIP)  تعلق دارد.

(CILIP) این جایزه  را قدیمی ترین و معتبرترین جایزه کتاب انگلستان برای نوشتن کودکان می نامد و ادعا می کند که نویسندگان آن را «آنهایی که می خواهند برنده شوند» نامیده اند.

از سال 1956، مدال کارنگی همراه با مدال کیت گریونوی است که «تصویر برجسته در یک کتاب برای کودکان» را به رسمیت می شناسد. هر دو جایزه توسط انجمن کتابخانه (1877-2002) تأسیس شد و توسط LA اداره می شد تا اینکه CILIP عهده دار این مسئولیت شد.

کتاب‌های شرکت‌کننده در این مسابقه باید به زبان انگلیسی نوشته شوند و برای اولین بار در سال تحصیلی گذشته (از سپتامبر تا اوت) در انگلستان منتشرشده باشد.

تا سال 1969 این جایزه به کتاب‌های نویسندگان بریتانیایی که ابتدا در انگلستان منتشرشده بودند محدود می‌شد.

جایزه CILIP یک مدال طلای و 500 کتاب ارزشمند است که به کتابخانه انتخاب‌شده برنده اهداشده است. (برنده کتاب‌هایی به ارزش ۵۰۰ پوند برای اهدا به یک کتابخانه عمومی یا آموزشگاهی دریافت می‌کند.)

هیئت‌داوران کارنگی شامل ۱۲ کتابدار کودک و نوجوان هستند. کتاب‌های نامزد، از سوی دانش آموزان بسیاری از مدرسه‌ها نیز خوانده می‌شوند و بازخوردشان به هیئت‌داوران کارنگی فرستاده می‌شود.

آراء دانش آموزان در تصمیم‌گیری نقشی ندارد و تنها برای برانگیختن کودکان برای خواندن، لذت بردن و بحث و گفتگو کردن درباره بهترین کتاب‌های معرفی‌شده از سوی کتابداران برنامه‌ریزی‌شده است.

جایزه کارنگی اولین بار به «آرتور رنسم» برای نوشتن کتاب «کبوتر پستچی» رسید.

 

مشخصات بانک های اطلاعاتی