خانه کوچه هفت تن

پاساژ آنتیک

استان : تهران
شهرستان : تهران

خانه کوچه هفت تن مربوط به دوره قاجار است و در تهران، امتداد جنوبی چهارسوق بزرگ، بازار مسگرها واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۴۱۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شرح بانک های اطلاعاتی

در بازار کوچه هفت تنی وجود دارد که بیشتر شبیه کوچه‌های آشتی کنان است از بس که باریک و تنگ است.این کوچه را باید رد شد و از کمر آن هم گذشت تا به پاساژ آنتیک رسید.

اما این پاساژ با دیگر پاساژ هایی که در ذهن دارید متفاوت است.این پاساژ تلفیقی است از مغازه و یک اتاق شاه نشین بی نظیر با تزیینات فوق العاده زیبا که اگر این خانه به صورت کامل وجود داشت یکی از بی نظیرترین خانه‌های تاریخی تهران بود.





داستان این خانه هم به این صورت است که صاحب آن وقتی آن را خراب می‌کند سازمان میراث فرهنگی متوجه می‌شود و از ادامه تخریب آن جلوگیری می‌کند که این امر باعث حفظ اتاق شاه نشین این خانه می‌شود. آیینه کاری‌ها، نقاشی‌های دیواری، نقاشی‌های پشت شیشه و گچبری و کاشی کاری این خانه جز نفیس‌ترین یادگارهای معماری است که برای ما باقی مانده است.

نظراتی پیرامون این خانه وجود دارد که آن را به محمد حسن خان اعتمادالسلطنه انتساب می‌دهند.





محمد حسن خان اعتمادالسلطنه، دانشمند، مؤلف، مترجم و مدیر چندین نشریه و روزنامه و همین طور سیاستمدار برجسته عصر ناصری و چهارمین فرزند حاج علی‌خان اعتمادالسلطنه است که در ۲۱ شعبان ۱۲۵۹ قمری در تهران متولد شد. اعتمادالسلطنه مدت 25 سال همراه و همنشین ناصرالدین شاه بود و در بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی از جمله سه سفر شاه به اروپا مصاحب او بوده است. وی همه روزه ساعت‌ها با شاه همنشینی می‌کرد و او را در جریان آخرین اخبار و رویدادهای جهان قرار می‌داد و نشریات فرانسوی را برایش می‌خواند.

مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : خیابان ۱۵ خرداد غربی، بازار بزرگ تهران، امتداد جنوبی چهار سوق بزرگ، ضلع شرقی راسته بازار مسگرها، کوچه هفت تن