موزه‌ی علوم و فناوری تهران

استان : تهران
شهرستان : تهران

موزه‌ی علوم و فناوری تهران ویژه‌ی دانش آموزان علاقه مند به علوم مختلف و موضوع پژوهش آنان در مورد علومی چون نانو، رباتیک، نجوم و فیزیک است.

شرح بانک های اطلاعاتی

موزه‌ی علوم و فناوری تهران در تكمیل بخش‌های مرتبط با توسعه‌ی نظام علم و فناوری كشور ایجاد شده است. این موزه با نمایش پایه‌های دانش و تحول فناوری، ماموریت دارد نسبت به افزایش دانش در سطح عموم، پرورش تفكر علمی در جوانان و نوجوانان و هم چنین ارتقای سطح زندگی افراد جامعه قدم بردارد. 

از فعالیت‌های موزه‌ی علوم و فناوری می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف شامل ساخت ربات، نجوم، علم نانو و ... اشاره کرد. هم چنین برگزاری جنگ‌های متنوع و جذاب علمی توسط کارشناسان مجرب از دیگر فعالیت‌های این مرکز است. جذابیت، تعاملى بودن و مشاركتى بودن از جمله ویژگی‌های این جنگ‌ها است.

از دیگر فعالیت‌های این مرکز می‌توان به برگزاری نشست‌های علمی، انتشار خبرنامه، ثبت پژوهش و برگزاری همایش‌های بین المللی اشاره کرد. هم چنین این مجموعه با برگزاری نمایشگاه‌های سیار در تهران و سایر استان‌ها به ترویج و انتشار علوم مختلف به ویژه در بین دانش آموزان و دانشجویان می‌پردازد.

علاوه بر این موزه‌ی علوم و فناوری به منظور افزایش سطح کیفی دانش و آموزش به کارکنان خود و هم چنین آموزش عمومی، آموزش‌های موردی و موضوعی را با همکاری بخش‌های مختلف آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان از سال 1391 آغاز کرده و اقدام به برگزاری برنامه‌های تخصصی آموزشی از طریق کارگاه‌های آموزشی در دوره‌های متعددی نموده‌است. این دوره‌ها شامل آموزش‌های عمومی و تخصصی هستند.

موزه‌ی علوم و فناوری تهران شامل شش گالری است: 

گالری مورس تا موبایل

گالری ابزار جراحی

گالری انرژی‌های نو

گالری تک اثر

گالری علم

سالن مرکز علم (Science center) سعی در معرفی شاخه‌های مختلف علوم پایه دارد و مفاهیم بنیادی را در قالب دستگاه‌های تعاملی و آزمایش‌های جذاب نمایش می‌دهد، از جمله اُپتیک و لیزر، مکانیک، الکتریسیته و الکترومغناطیس که در قالب فیلم‌های آموزشی سعی در بیان شگفتی‌های علم و معرفی دانشمندان برجسته‌ای دارد و از پنجره‌ی دیگری دنیا را دیده و حقایق زیبایی را یافته‌اند از جمله ارشمیدس، نیوتن، انیشتین و ... تا از این گذر ذهن هر انسانی را به فکر وا دارد.

گالری فناوری‌های بومی

کشور ما ایران از دیر باز منشا بسیار غنی در تولید فناوری‌های بومی بوده‌است و هر یک از این فناوری‌ها به عنوان پایه و اساس در تکنولوژی مدرن کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌است. دانش بومی بخشی از سرمایه‌ی ملی هر ملتی است که باورها، ارزش‌ها، روش‌ها، ابزارها و آگاهی‌های محلی آنان را در بر می‌گیرد. 

سالن فناوری‌های بومی، به معرفی شاخه‌های مختلف علوم پایه می‌پردازد و دستاورد‌های دانشمندان ایران و اسلام را در قالب آثار تعاملی و نیز فیلم‌های آموزشی به نمایش می‌گذارد. از جمله سازه‌های آسباد، بادگیر و یخچال، ابزار نجومی رصدخانه مراغه از دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی، ماشین‌های ساده کتاب معیار العقول و ... که همگی بیانگر سیر تحول و تکامل دانش ایران زمین از گذشته تا به امروز است.


آدرس تلگرام: https://telegram.me/irstm

آدرس اینستاگرام: iran_science_museum











مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱۶۶۷۲۴۶۹۴–٠٢۱۸۸۹۱۲۱۷۵
فاکس : ٠٢۱۸۸۹۱۲۰۴۸
پست الکترونیک : info@irstm.ir
وب سایت : http://www.irstm.ir
آدرس : آدرس گالری: میدان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالا تر از موزه‌ی ملی ایران باستان، ساختمان سابق کتاب‌خانه‌ی ملی ایران
آدرس ساختمان مرکزی: خیابان انقلاب، خیابان نجات الهی (ویلا)، کوچه سلمان پاک، پلاک۶