موزه‌ی نیروی هوایی ارتش

استان : تهران
شهرستان : تهران

موزه‌ی نیروی هوایی ارتش از جذاب‌ترین مجموعه‌های "ستاد نهاجا" (ستاد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران) است که از دو بخش عمده شامل موزه‌ی سرپوشیده و موزه‌ی فضای باز متشکل است.

شرح بانک های اطلاعاتی

بدون شک یکی از مهم‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین موزه‌های دنیا را موزه‌های جنگ تشکیل می‌دهند.

در اکثر نقاط دنیا سعی می‌شود با اختصاص موزه‌هایی، هم یاد جان‌باختگان جنگی برای همیشه حفظ شود و همکاری کنند تا مردم امروز درک صحیحی از جنگ و اثرات آن بر کشور داشته باشند. این نوع موزه‌ها در بسیاری از کشورها به نام موزه‌های جنگ شناخته می‌شوند.

اما این امر در جمهوری اسلامی ایران که یکی از مهم‌ترین نبردهای قرن اخیر را در حد فاصل شهریور 1358 تا مرداد ماه 1367 پشت سر گذاشت و مقدس‌ترین نبرد تاریخ معاصر را رقم زد، به گونه‌ی دیگری است.

شاید کمتر کسی بداند در قلب تهران در حوالی منطقه‌ی پیروزی و در عمق محل ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش که زمانی بخشی از آن، منزل تیمسار خاتمی فرمانده‌ی این نیرو در زمان طاغوت بوده است، ساختمانی قرار دارد که در سال 50 ساخته شده و 3 سال بعد به عنوان موزه‌ی نیروی هوایی به بهره‌برداری رسیده و سال‌ها پس از انقلاب شکوهمند اسلامی یعنی در سال 82 نیز بازسازی شده است.

موزه‌ای که در آن می‌توان تاریخ ورود اولین بالن و نیز اولین هواپیما به ایران و سیر داستانی تشکیل یگان هوایی ایران از سال 1301 هجری شمسی را خواند و دید.

در واقع تا سال 1301 هیچ ارگان نظامی متشکل و سازمان یافته در ایران وجود نداشت به جز «نظمیه» که وظیفه رسیدگی به دعواهای مردم را داشت.

در این موزه در می‌یابید که در این سال (1301) رقابت شدیدی میان امریکا و انگلیس برای تامین هواپیماهای ایران شکل گرفت، در حالی که در کشور حتی یک فرودگاه وجود نداشت.









مشخصات بانک های اطلاعاتی
آدرس : میدان دوم نیرو هوایی، انتهای خیابان پنجم نیرو هوایی