موزه‌ی دکتر حسابی

استان : تهران
شهرستان : تهران

موزه‌ی دکتر حسابی که در میدان تجریش قرار دارد پس از مرگ محمود حسابی، فیزیکدان شهیر ایرانی، در سال 1371 خورشیدی در محل خانه‌ی او ایجاد شد. این موزه که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیر نامه‌ها و عکس‌های قدیمی محمود حسابی به نمایش گذاشته شده است.

شرح بانک های اطلاعاتی

موزه‌ی پروفسور حسابی در بخشی از محل زندگانی استاد با قدمت بیش از یکصد سال در فضایی آرام و دل‌پذیر در محله‌‍‌ای قدیمی در تهران واقع شده است. این موزه شامل یادگارهایی ویژه از بعدهای مختلف زندگی پروفسور حسابی است که هر یک درسی بزرگ و آموزنده است. هم اکنون، موزه‌ی استاد، محل بازدید بسیاری از خانواده‌ها و نیز جوانان در مقاطع مختلف تحصیلی است که فواید درخوری را نیز در بردارد.

موزه‌ی (گنجینه‌ی فرهنگی) پروفسور حسابی در راستای تعالی و سربلندی كشور و به منظور ایجاد جایگاهی درخور برای معرفی نمونه‌ای مناسب و قابل تعمق از یک معلم برجسته‌ی معاصر، برای جوانان، نوجوانان، فرهنگ خواهان كشورمان، و علاقه مندان به گسترش علوم و به جهت یادآوری موثر و بایسته، از كوشش‌ها و تعهدات ارزشمند یك استاد فرهیخته، خستگی‌ناپذیر و رنج كشیده موزه‌ی (گنجینه‌ی فرهنگی) پروفسور حسابی، پدر علم فیزیك و مهندسی نوین ایران، به همت خانواده و همیاران ایشان، ایجاد شده است تا مكانی باشد توان آفرین، برای حفظ آثار استاد دكتر سید محمود حسابی، بنیان‌گذار دانشگاه و بسیاری از مراكز علمی، آموزشی، صنعتی، فرهنگی و پژوهشی كشور و نشان دهنده محیطی فرهنگی، برای اهل فضل، دانش خواهان، دوست داران علم و پژوهش و فرهنگ كه گوشه گوشه آن یادآوری است ممتاز از ایمان، آرزو و تعهد نسبت به توسعه پایدار، در این سرزمین كهن و پایه گذار علوم جهانی، برآمده از آمال یک معلم آرزومند، فداکار و تداوم آن از سوی رهروان راهشان.

این موزه، در قسمت ویژه‌ای از محل زندگانی پروفسور حسابی، با قدمت بیش از یك صد سال در تهران، در محله‌ی قدیمی مقصودبیك تجریش، در منطقه‌ی بسیار سرسبز و زیبا، به نام چهارراه حسابی (که تا چند سال قبل، كوچه باغ‌های بهشت نامیده می شد) ایجاد گردیده است.
موزه‌ی پروفسور حسابی، شامل یادگارهایی است از شخصیت استاد (یادگارهایی از زندگی شخصی، معنوی، خانوادگی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی ... و سیاسی ایشان)، که سالیانه عده‌ی زیادی از آن بازدید می‌کنند و درس‌های جالب و آموزنده‌ای می‌گیرند.
خلاصه‌‌ای از فهرست بخش‌های فعال موزه‌ی پروفسور حسابی:
- سفرنامه‌های استاد
- تقدیرنامه‌های استاد
- نشان‌ها و لوح‌های یادبود
- نطق‌ها و بیانیه‌های ایشان
- نامه‌ها و یادداشت‌های استاد
- عضویت‌ها در مجامع علمی و بین المللی
- اسناد قدیمی، فامیلی و تاریخی خانواده‌ی دکتر حسابی
- مدارک تحصیلی، علمی، تخصصی و فرهنگی استاد
- مکاتبات سیاسی، علمی، اجتماعی و فرهنگی پروفسور حسابی
- محاسبات، تحقیقات و تصاویری از پژوهش‌های استاد، به ویژه در ارتباط با تئوری " گستردگی بی نهایت ذرات" ایشان، که دفاع آن را نزد پروفسور اینشتین، فیزیکدان نامی جهان، گذرانیده‌اند.
- آثار علمی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، اجتماعی، ... و پژوهش‌های پروفسور حسابی، شامل: کتاب‌ها، تالیفات و دست‌نوشته‌های استاد
- عکس‌ها: شامل تصاویر خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی، از زندگی شخصی، فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی استاد حسابی (از خردسالی و دوره‌های متفاوت زندگی تا آخرین سال‌های زندگی)
- نمونه‌هایی از اشیا و وسایلی که در طول زندگی پربار پروفسور حسابی، درمنزل، مسافرت‌ها و ماموریت‌ها و پایه‌گذاری مراکز گوناگون علمی و پژوهشی و محل کار مورد استفاده ایشان بوده است (وسایل کارگاهی، ابزار و تجهیزات فنی، تخصصی و آزمایشگاهی)









مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٢٢٢٣۱۶٧۶
آدرس : پل تجریش، خیابان شهید ابراهیم دربندی (مقصود بیگ)، خیابان دکتر حسابی، پلاک ۴۷