موزه‌ی عکس‌خانه شهر

استان : تهران
شهرستان : تهران

موزه‌ی عکس‌خانه شهر شناخته شده به عنوان اولین موزه تخصصی کاربردی در خاورمیانه و برجسته‌ترین موزه‌ی تاریخ عکاسی ایران با گنجینه‌ای از میراث ابزاری و تصویری عکاسی است که هم زمان با روز جهانی موزه درسال 1374 به همت استاد برجسته‌ی عکاسی ایران زنده یاد بهمن جلالی فعالیت خود را به عنوان مرکز تخصصی تاریخ عکاسی ایران آغاز نموده‌است.

شرح بانک های اطلاعاتی

این موزه با هدف گردآوری، حفاظت و نگهداری، آموزش و پژوهش تخصصی عکاسی و تاریخ عکاسی فعالیت می‌کند، هرچند در طبقه بندی موزه‌ای تخصصی بودن موزه مطرح است لیکن از ابعاد تاریخی، علمی، هنری، مردم شناسی، کاربردی و ارزشی قابل بررسی می‌گردد. قدمت تشکیل موزه در ایران و شروع عکاسی در ایران هر دو به دوره‌ی قاجار باز می گردد، همان طور که اولین موزه در کاخ گلستان شکل گرفته‌است، اولین عکاس‌خانه هم در کاخ گلستان با نام عکاس‌خانه مبارکه همایونی شکل گرفته‌است. اکنون عکاسی به تنهایی اساس شکل گیری یک موزه را به وجود آورده‌است. موزه‌ی تخصصی – تاریخی عکاسی با عنوان "عکسخانه شهر" با توجه به پیشینه‌ی آن انتخاب شده‌است.

این موزه وابسته به "سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت هنری" است. از آنجا که موزه‌ی عکس‌خانه شهر در برابر گردآوری، حفاظت و پژوهش و ارائه و نمایش میراث عکس و عکاسی در ایران مسئول است، رسالتش این توانمندی را می‌دهد که مکانی ممتاز برای موضوع تخصصی عکاسی گردد. موزه با موضوع میراث عکاسی ایران اعم از عکس، شیشه، نگاتیو و دوربین‌ها و سایر ابزار و ادوات عکاسی و چاپ آن است که دارای رویکردی پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی است. موزه‌ی عکس‌خانه شهر در صدد ایجاد زمینه برای معرفی و کشف، ارتباط با محققان و پژوهشگران و ... گسترش مخاطبان و تمهیداتی برای توسعه و بهبود امور مربوط به موزه و موضوع و تخصص خود است. 


آدرس اینستاگرام: https://instagram.com/akskhaneh











مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٨٨٨۴٨٩٩٣
وب سایت : http://www.iranphotomuseum.com
آدرس : میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز