بوستان طالقانی

دسته : پارک
استان : تهران
شهرستان : تهران

بوستان طالقانی که در ناحیه 4 منطقه 3 قرار گرفته یکی از بوستان‌های جنگلی تهران است که به عنوان ریه تنفسی پایتخت نیز به شمار می‌رود. این بوستان که فرامنطقه‌ای است 310 هزار مترمربع مساحت دارد و در اراضی منطقه عباس آباد تهران واقع شده است.

شرح بانک های اطلاعاتی

این پارک با احداث پل طبیعت بر روی بزرگراه مدرس به پارک آب و آتش متصل شد. همچنین باغ‌ موزه دفاع مقدس در کنار این پارک ساخته شد و بزرگ‌‌ترین پرچم ایران نیز در این پارک قرار گرفت که ۱۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. طول میله پرچم ۱۵۰ متر و وزن میله آن ۲۵۰ تن است و بر روی آن امکانات تصویربرداری و هوا‌شناسی تعبیه شده است. این پرچم از نظر ارتفاع میله سومین پرچم بلند و از نظر ارتفاع از دریا بلند‌ترین پرچم دنیا است.

پارک طالقانی محلی را برای اوقات فراغت خانواده‌‌ها در روز‌های تعطیل و تابستان فراهم نموده است که این خود از اهمیت زیادی برخوردار است. آلاچیق‌‌ها و میز و صندلی‌‌های متعددی که در جای جای این بوستان قرار دارد آسایش دوست داران پیک‌نیک را فراهم آورده است. از دیگر نکاتی که می‌‌شود به آن اشاره نمود وجود محل‌‌های مناسب پارک خودرو برای مراجعه کنندگان است. در ضمن مکان‌هایی جهت پخت کباب در نظر گرفته شده است که دوست‌داران طبیعت بدون آسیب رساندن به بوستان می‌‌توانند در این مکان‌‌ها کباب‌‌های خود را آماده کنند و از آن در کنار طبیعت لذت ببرند.

این پارک به دلیل ویژگی‌های خاص مانند مسیرهای پیاده روی شیب‌دار و فضاهای مناسب ورزش، مناسب ورزشکاران است و همه روزه به خصوص آخر هفته‌ها دوست‌داران ورزش از این پارک استفاده می‌کنند.

در ابتدای این بوستان حوضی با نمای سنگی ساخته شده است که معمولا بعد از تعطیلات نوروز می‌‌توان در آن ماهی‌‌های قرمز کوچکی را یافت که مردم آن‌‌ها را به دل طبیعت سپرده‌‌اند.

پارک طالقانی در رابطه با آموزش نگهداری از بوستان و طبیعت و فعال بوده است و در این بوستان تابلوهایی با مضمون نگهداری از بوستان چه برای بزرگسالان و چه برای خردسالان وجود دارد و راه‌‌های مواظبت از بوستان را آموزش می‌‌دهد.

اطلاعات توصیفی 

نوع طراحی: آزاد با نظم طبیعی (استفاده از خطوط غیر منظم و ارگانیک)

پوشش گیاهی: کاج، اقاقیا، توت سپیدار، نارون، چنار، گردو، افرا، انجیر، سرو و انواع درختچه‌ها نظیر توری، یاس زرد

گونه نادر: بلوط همیشه سبز

امکانات: مسجد، ۲ زمین بازی کودکان، زمین‌‌های ورزشی (بسکتبال و پینگ پنگ)، بوفه، برکه، بیش از ۳۰ آلاچیق، محل‌‌های مخصوص طبخ کباب، بوفه و کافی شاپ و رستوران در یک مجموعه، تعدادی اندک میز شطرنج و سرویس بهداشتی از امکاناتی است که در بوستان طالقانی برای عموم مردم تعبیه شده است.








مشخصات بانک های اطلاعاتی
شماره تماس : ٠٢۱٢٢٢٢٣٠٢۵
آدرس : بزرگراه شهید حقانی، بعد از پل بزگراه مدرس