مگان مک دونالد

Megan McDonald

دسته : نویسندگان

مگان مک‌دونالد در فوریه ۱۹۵۹ در ایالت ویرجینیا متولد شد.

شرح بانک های اطلاعاتی

او در مدرسه ویرجینیا دیر دوره دبستان  خود را گذراند و مدرک فوق لیسانش را در رشته کتابداری از دانشگاه پیتسبورگ گرفت. کوچک‌ترین فرزند خانواده‌ی مک دونالد بود. مگان از کودکی به نوشتن علاقه داشت و اولین نوشته اش را در ده سالگی در روزنامه مدرسه‌اش منتشر کرد.

او از آن سن تا امروز حدود بیست‌وپنج کتاب برای کودکان نوشته که ماجراهای آن‌ها را اغلب از خاطرات دوران کودکی‌اش الهام گرفته است. وقتی مگان دختربچه بود، کلکسیونی از حشرات، پوست زخم‌های خشکیده و کله‌ی عروسک داشت!

گان پس از فارغ‌التحصیلی و پیش از انتشار اولین کتابش، به عنوان کتابدار کودکان در کتابخانه‌ی عمومی مینئاپلیس مشغول به کار شد. مگان 4 خواهر داشت و تقریباً سری داستان‌های «باشگاه خواهران»‌ را از خاطرات دوران کودکی خود با خواهرانش الهام گرفته است 

از کتاب‌های او می‌شود به مجموعه داستان‌های جودی دمدمی(تصویر گری پیتر اچ ری نولدز به انگلیسی Peter h.Reynolds)اشاره کرد که  نشر افق و با ترجمه محبوبه نجف خانی در ایران به چاپ رسید.

اولین کتاب مگان، «اینجا خونه‌ی هربیت خرچنگه است؟» نام داشت. او در زمانی که کتابدار بود، این داستان را برای بچه‌ها در کتابخانه تعریف کرده بود و پس از مدتی، والدین بچه‌ها برای پیدا کردن کتابی که اشتیاق کودکان‌شان را برانگیخته بود، به مگان مراجعه کردند. این مراجعات باعث شد که مگان به فکر نوشتن و نشر داستانش بیفتد. از دیگر مجموعه داستان‌های او می‌توان «استینک» را نام برد که داستان برادر جودی دمدمی است. در حال حاضر مگان، 4 رمان به نام‌های «پلی به ناکجا آباد»، «سایه‌ها در خانه‌ی شیشه‌ای» و «باشگاه خواهران» را نوشته است. در سال 2011، فیلمی کمدی به نام «Judy Moody and the Not Bummer Summer»، به کارگردانی جان شولتز، از روی داستان جودی دمدمی ساخته شد.

مگان مک دونالد تاکنون جوایز بسیاری از جمله «Children's Choice Book»، «Reading Rainbow book selection»، «Carolyn W. Field Award» و «Garden State Children's Book Award for Younger Fiction» را دریافت کرده است.

مشخصات بانک های اطلاعاتی