جاده‌ی اشک

دسته : ادبیات
نویسنده : سارا اچ بنکس
گروه سنی : ۱٢ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٧۶

آنی روی پله های ورودی کلبه چوبیشان نشسته بود و منتظر دایی اش بود. دایی اش در نیواکوتا زندگی می کرد، جایی که مرکز قوم سرخپوستان چروکی بود. اما اکنون دایی اش می آمد تا او را از اینجا، یعنی ناحیه کوه ستاره، همراه خودش ببرد. او نمی دانست چرا باید با دایی اش برود. می توانست همین جا پیش مادربزرگش بماند و همه چیز را از او یاد بگیرد. ولی هیچ کس نظر او را نپرسیده بود. پدر و مادرش هم زنده نبودند تا در این لحظات دشوار به او کمک کنند. دنیایی که او قرار بود وارد آن شود، بسیار متفاوت بود با دنِیایی که در کوه ستاره داشت. هیچ کس از تفاوت این دو دنیا حرفی به آنی نزده بود، اما او این را می دانست.
سرانجام عروسکش را همراه با اسم واقعی خود در چمنزار گلهای آفتابگردان دفن کرد و در جاده اشک به راه افتاد.

شرح کتاب

اتاقی میان گلهای آفتابگردان

آنی روی پله های ورودی کلبۀ چوبیشاننشست. تنها بود. دامن بلندش که تا قوزک پایش می رسید، دور پاهایش پیچیده بود. از میان گلهای یاس کبود حیاط کلبه، صدای شادمانۀ یک مرغ مینا در فضا طنین انداخت. آنی به آن نگاهی کرد و از ته دل آه کشید . مرغ مینا در چنین روز غم انگیزی شاد و سر حال به نظر می رسید.

اوایل پاییز بود . دشتها هنوز سرسبزبودند. میان چمنزار، ساقه های گلهای آفتابگردان حسابی قد کشیده بودند. چرخش سر گلهای آفتابگردان مسیر خورشید را نشان می داد. آنی، منتظر دایی اش ویلیام بلک فیدر بود. نمی دانست دایی اش چه شکلی است. هر چند او هم خون مادرش بود، اما آنی فکر می کرد باید از آخرین دفعه ای که او را دیده بود،خیلی فرق کرده باشد. آنی پنج سالپیش، وثتی شش سال داشت دایی اش را دیده بود. او در نیواِکوتا زندگی میکرد؛ جایی کهمرکز قوم سرخپوستان چروکی بود.حالا به اینجا، یعنی ناحیۀ کوهستار می آمد تا آنی را همراه خودش ببرد.آنی نمی دانست دلش می خواهد برود یا نه.

ولی هیچ کس نظر او را نپرسیده بود.

آنی زیر لب با خود گفت: نمی دانم چرا باید با او بروم. می توانمهمین جا پیش مادربزرگ نانیه بمانم.او همه چیز به من یاد می دهد. نه، نمی خواهم به مدرسه بروم.

مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تصویرگر : بریجیتا سافلوند
مترجم : مجید عمیق
زبان ترجمه : فارسی
تیراژ : ٢٠٠٠٠ نسخه
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ۱٠٨
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ۱- ۵٠٠- ۴٣٢- ٩۶۴
اندازه کتاب : ۱۴*٢۱
دیویی : ٨۱٣
۵۴/
ج ٧۱٨ ب
طراح جلد : رامین مشرفی