شکست طبس

روز ها و رویدادها

نویسنده : مریم جمشیدی
گروه سنی : ۱٢ سال
سال انتشار : ۱٣٨۵

روزها می‌آیند و می‌روند و نمی‌توان از رفتن بازشان داشت. اما اگر آنها را به یاد سپرد و به خاطره‌های شخصی و اجتماعی و تاریخی پیوند زد، آنگاه می‌توان آنها را در کنار امروز قرارداد و به کمک آن یادها و خاطره‌ها روشن‌تر به آینده‌ها نگریست.
روزشمار واقعه طبس، از زمان اشغال سفارتخانه آمریکا در ایران تا آنچه در طبس رخ داد و به ناکامی نقشه‌ها و عملیات نظامی آمریکایی‌ها در ایران انجامید، یادها و خاطره‌هایی است که به حافظه تاریخی مردم این سرزمین پیوند خورده و همواره در یاد و خاطره آنان زنده است.

شرح کتاب

در روز یک‌شنبه، 13 ابان 1358، ساعت 10 شب، سفارتخانه‌ی آمریکا در ایران، به اشغال عده‌ای از دانشجویان که خود را پیرو خط امام معرفی کرده بودند درآمد و دیپلماتهایش به گروگان گرفته شدند. با شنیدن این خبر، رئیس‌جمهور آمریکا، جیمی کارتر، مدام به گرد خود می‌پیچید. زیرا با اشغال سفارت و آن همه اسناد مدارک محرمانه که نشانه‌ی دخالت و تلاش پی‌درپی کشورش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود و هم‌چنین اسارت دیپلماتهایش که نیروهای جاسوسی او بودند، احتمال می‌رفت که در جهان آبرویی برای او و کشورش باقی نماند. کارتر به تکاپو می‌افتد تا به وسیله‌ی واسطه‌ها بتواند با ایران مذاکره کند اما موفق نمی‌شود...

مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان : فارسی
تیراژ : ٧٠٠٠ نسخه
قطع : وزیری
نوع چاپ : مشکی
تعداد صفحات : ۵۶
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٩۶۴-٣٩۱-۱٨۶-۱
اندازه کتاب : ۱۶×٢٣سانتی متر
دیویی : ٩۵۵
٠٩۴/
ش۶۴٨ج