راهنمای‌ شیوه‌های‌ نقد ادبی

دسته : ادبیات
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال به بالا
سال انتشار : ۱٣٩٢

در این کتاب خوانندگان علاوه بر شیوه های نقد با انواع نقد ادبی شامل نقد سنتی، تاریخی - زندگی نامه ای، اخلاقی - فلسفی، روان شناختی، ساختارگرایانه، جامعه شناختی، زن مدارانه، تحلیلی - تطبیقی و نقد عملی نیز آشنا می شوند.

شرح کتاب

در این کتاب مخاطبان علاوه بر شیوه‌های نقد با انواع نقد ادبی شامل نقد سنتی، تاریخی- زندگی‌نامه‌ای، اخلاقی- فلسفی، روان‌شناختی، ساختارگرایانه، جامعه‌شناختی، زن‌مدارانه، تحلیلی- تطبیقی و نقد عملی آشنا می‌شوند. 


نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: آشنایی با شیوه‌های نقد ضرورتی انکارناپذیر است چرا که منتقد هر اثر ادبی باید شیوه‌ای مناسب و درخور آن اثر را برگزیند. باعلم به این که ادبیات کودک و نوجوان امروز از انواع (ژانرهای) متنوعی برخوردار است، پر واضح است که نمی‌توان داستان‌های واقع‌گرا، فانتزی، علمی‌تخیلی، تاریخی و دینی را بایک شیوه نقد کرد. 


«ضروررت روشمند بودن نقد»، «تغییرات مهم نقد در پنجاه سال اخیر»، «راهنمایی شیوه‌های نقد ادبی» و «نقد عملی» عناوین فصل‌های مختلف این کتاب است .


در بخشی از فصل «ضروررت روشمند بودن نقد» می‌خوانیم: نقد ادبی مانند هر تخصص و علم، به فنون و دانش خاص خود نیاز دارد. خوب است منتقد از همان ابتدا مشخص کند از چه زاویه‌ یا چه رویکردی می‌خواهد اثر مورد نظرش را نقد کند، معیارهایش چیست و در نقد خود به چه چیزهایی اهمیت می‌دهد. با صراحت بیان کند که از چه جنبه‌های اثر دفاع می‌کند و به چه وجوهی از آن انتقاد دارد... 

مشخصات کتاب
ناشر : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
زبان : فارسی
تیراژ : ٣٠٠٠ صفحه
قطع : وزیری
نوع چاپ : رنگی
تعداد صفحات : ۶۴
نوبت چاپ : اول
نوع جلد : نرم
شابک : ٩٧٨٩۶۴٣٩۱٧٧٢٢
ویراستار : علی خاکبازان
دیویی : ٨٠٨.٠۶٨