بررسی کاربرد شبکه های اجتماعی
از جمله نتایج بررسیهای اخیر در حوزهی رسانههای اجتماعی در ایران در دسامبر 2015 نشان میدهد که 53% از جمعیت ایران حداقل از یک نوع از شبکههای رسانههای اجتماعی استفاده میکنند که محبوبترین آن پیامرسان تلگرام بوده است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بررسیهایی را در مورد دیدگاه مردم در رابطه با رسانههای اجتماعی و میزان زمانی را که در شبکههای اجتماعی صرف میکنند انجام داده است.
در این نظرسنجی 4390 نفر از مراکز استانها،شهرستانها و روستاها به این پرسشنامه پاسخ دادهاند. متوسط سن این جمعیت آماری 38 سال بوده است و جوانترین و پیرترین شرکتکننده به ترتیب سنهای 18 و 80 را داشتهاند. 40% درصد این جمعیت افرادی با تحصیلات دانشگاهی بودهاند و مابقی تحصیلات دیپلم یا پایینتر داشتهاند. نتایج نشان میدهد که 72% از از افراد در گروه سنی 18 تا 29 سال حداقل از یک شبکهی رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. در پایتخت، 60 درصد از جمعیت اظهار داشتندکه از جمله کاربران حداقل یک نوع از شبکه رسانه های اجتماعی هستند. که بخش بزرگی از کاربران متعلق به قشر جوانان (18-29 ساله) است، به طوری که 82 درصد از این گروه در رسانه های اجتماعی فعال هستند. سرویس پیام تلگرام در بین رسانههای شبکههای اجتماعی به محبوب ترین آن تبدیل شده است. از میان مردمی که حداقل از یک نوع از شبکه رسانه های اجتماعی استفاده میکنند ، 71٪ آنها از جمله کاربران تلگرام هستند. افراد زیر سن 18 نیز به طور جدی از نرم افزار پیامرسان استفاده میکنند بهطوری که تعداد کل کاربران تلگرام در ایران بیش از 20 میلیون نفر براورد میشود.
پس از تلگرام، سرویس پیامرسان فیس بوک و واتساپ[1] از جمله محبوب ترین رسانههای اجتماعی به شمار میرود که 26 درصد از جمعیت بالای 18 به استفاده از این رسانه های اجتماعی میپردازند.