بررسی کاربرد شبکه های اجتماعی

نویسنده : پریسا حسنی
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال به بالا

از جمله نتایج بررسی­‌های اخیر در حوزه‌­ی رسانه‌­های اجتماعی در ایران در دسامبر 2015 نشان می­‌دهد که 53% از جمعیت ایران حداقل از یک نوع از شبکه­‌های رسانه­‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند که محبوب­ترین آن پیام­رسان تلگرام بوده است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران بررسی‌هایی را در مورد دیدگاه مردم در رابطه با رسانه­‌های اجتماعی و میزان زمانی را که در شبکه­‌های اجتماعی صرف می‌کنند انجام داده است.

شرح مقاله

 در این نظرسنجی 4390 نفر از مراکز استان­‌ها،شهرستان­‌ها و روستاها به این پرسش­نامه پاسخ داده‌­اند. متوسط سن این جمعیت آماری 38 سال بوده است و جوان­‌ترین و پیرترین شرکت­‌کننده به ترتیب سن­‌های 18 و 80 را داشته­‌اند. 40% درصد این جمعیت افرادی با تحصیلات دانشگاهی بوده‌­اند و مابقی تحصیلات دیپلم یا پایین­‌تر داشته‌­اند. نتایج نشان می­‌دهد که 72% از از افراد در گروه سنی 18 تا 29 سال حداقل از یک شبکه­­‌ی رسانه­‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند. در پایتخت، 60 درصد از جمعیت اظهار داشتندکه از جمله کاربران حداقل یک نوع از شبکه رسانه های اجتماعی هستند. که بخش بزرگی از کاربران متعلق به قشر جوانان (18-29 ساله) است، به طوری که 82 درصد از این گروه در رسانه های اجتماعی فعال هستند. سرویس پیام تلگرام در بین رسانه­‌های شبکه‌­های اجتماعی به محبوب ترین آن تبدیل شده است. از میان مردمی که حداقل از یک نوع از شبکه رسانه های اجتماعی استفاده می­‌کنند ، 71٪  آن­ها از جمله کاربران تلگرام هستند. افراد زیر سن 18 نیز به طور جدی از نرم افزار پیام­رسان استفاده می­‌کنند به­‌طوری که  تعداد کل کاربران تلگرام در ایران بیش از 20 میلیون نفر براورد می­‌شود. 

پس از تلگرام، سرویس پیام­‌رسان فیس بوک و واتساپ[1] از جمله محبوب ترین رسانه‌­های اجتماعی به شمار می‌رود که 26 درصد از جمعیت بالای 18 به استفاده از این رسانه های اجتماعی می‌­پردازند. 


مشخصات مقاله
سال انتشار : ۱٣٩۵