چگونه می‌توانم اعضای نوجوان دختر را به حضور مستمر و منظم در کلاس ادبی مرکز ٣٠ ترغیب نماییم.

دسته : ادبیات
نویسنده : مریم رضایی
گروه سنی : ۱۴ تا ۱٨ سال به بالا

پژوهشگر این اقدام پژوهی مربی مسئول مرکزپردیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران است.

شرح مقاله

اقدام‌پژوهی حاضر‌، با هدف ایجاد علاقه در بین اعضای دخترنوجوان کانون شماره‌ی 30‌، نسبت به فعالیت‌های کلاس ادبی انجام شده است‌. گروه مورد مطالعه در این اقدام‌پژوهی چهارده نفر از اعضای دختر و ابزار گردآوری اطلاعات مشاهده‌، مصاحبه و طرح پرسش‌نامه بوده است‌. با توجه به اطلاعات به دست آمده از شواهد 1‌، راه حل انتخابی برای حل مسئله ‌( چگونه می توانم دختران نوجوان مرکز 30 را به حضور مستمر و منظم در کلاس ادبی ترغیب نمایم ؟) استفاده از فعالیت "نمایش‌خلاق" بوده است‌. 

از 60 دقیقه حضور اعضا در کلاس 20 دقیقه‌ی اول و گاهی آخر کلاس به نمایش خلاق اختصاص پیدا کرد. نتیجه‌ای که از این اقدام‌پژوهی گرفتم این است که مربی هر چقدر هم که در یک کلاس به بهترین نحو، انرژی و مهارت خود را صرف آموزش اعضا نماید‌، اگر مباحث به تنهایی مورد علاقه‌ی بچه‌ها نباشد یک جای کار می‌لنگد.لذت بردن از کلاس حق مسلم بچه‌ها است  در حین کار متوجه شدم که اعضای نوجوان چقدر به فعالیتی نظیر نماش‌خلاق علاقه‌مند هستند و در این زمینه استعداد دارند . تلفیق دو فعالیت ادبی و نمایش‌خلاق این فرصت را به بچه‌ها داد تا بتوانند خلاقیت‌ها و استعداد‌های شان را بهتر و بیشتر بروز دهند.

در واقع با تلفیق دو  فعالیت ادبی و نمایش خلاق با هم نتیجه‌ی مطلوب حاصل گردید. 

مشخصات مقاله
موضوع : علاقمند کردن اعضای نوجوان به حضور در کارگاه های ادبی
سال انتشار : ۱٣٩۶