اثر بخشی آموزش شعر نویسی بر افسردگی و کنترل خشم و دختران نوجوان ۱٢تا ۱۶ سال عضو مرکز آفرینش های ادبی کانون
نوجوانی به عنوان دوره گذر از کودکی به بزرگسالی با بحران¬هایی همراه است. نوجوانان با نوشتن میتوانند خودشان را پیداکرده و احساس بهتری داشته باشند. نویسندگی بهعنوان یک هنر وسیله بیان خویشتن است و بهعلاوه یکی از عوامل تعادلبخش شخصیت محسوب می¬شود. هنر میتواند روحیهی زیباشناختی را تقویت کرده و در تقویت روح خلاق مؤثر باشد. با توجه به نقش کنترل عواطف در پیشرفت یک جامعه این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش شعرنویسی ¬بر افسردگی و کنترل خشم نوجوانان 16-12 سال عضو مرکز آفرینش¬های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیرجند در سال 94 انجام گرفت.از آنجا که شعر یک هنر خلاق است می¬تواند علاوه بر رشد شخصی افراد به اهداف درمانی نیز کمک کند.شعر همچون گدازه¬های آتشفشان، فشار درونی را آزاد کرده و از رخ دادن زمینلرزههای ناگهانی پیشگیری می¬کند. هنگامیکه هیجاناتی چون خشم و افسردگی نمیتوانند بیان شوند ممکن است علائم بیماری را شکل دهند. فرایند نوشتن شعر به عنوان ی روزنه پذیرفتنی برای بیرون ریختن نیروهای روانی در نظر گرفت که امکان انفجار آن وجود دارد و به این ترتیب تعادل فیزیولوژیکی و روانشناختی را باز گرداند.
حجم نمونه آماری این پژوهش شامل 24 نفر می¬باشد که از بین 120 عضو دختر نوجوان آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر بیرجند بهطور تصادفی از روی شماره عضویت، انتخاب شدند و سپس بهطور تصادفی از این افراد 12 نفر گروه گواه و 12نفر بعدی، گروه آزمایش (اموزش شعر ) جای گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه¬ی کنترل عواطف چامبلس و ویلیامز بهعنوان ابزار پژوهش بهره گرفته شد. پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیش¬آزمون و پس¬آزمون با گروه گواه است. تجزیهوتحلیل داده¬ها: به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد؛ آموزش شعرنویسی بر کلیه مؤلفههای کنترل عواطف نقش معناداری داشته است و به طور قابل توجهی بر مقیاس کنترل خشم نوجوانان موثر بوده است.نتیجه¬گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از اثرگذاری آموزش شعرنویسی بر مولفه های کنترل عواطف است که کاهش خشم و افسردگی در گروه آموزش شعر به طور قابل ملاحظه ای به چشم می خورد.