عروسک خاتو زمهریر (خانم سرما) (دست‌ساز)

از عروسک‌های بومی استان کردستان - مرکز شماره ٢ سنندج

دسته : عروسک

با بررسی و کارشناسی و نیاز سنجی از خود کودکان در مورد بازی با عروسک، همچنین تولید نمونه‌های مختلف عروسک در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و دستور مدیرعامل وقت با درخواست از تمام مراکز کانون در سراسر کشور برای مشارکت در ساخت عروسک‌های بومی و محلی آن شهر به کمک اعضای خود این پروژه آغاز گردید. حاصل این طرح و پروژه گردآوری حدود 250 عروسک بومی و محلی از سراسر ایران است که به مرکز سرگرمی‌های سازنده ارسال شده است.

شرح اسباب بازی


در فرهنگ مردم عامه از قدیم این باور بوده که شروع فصل زمستان با چله‌ی بزرگ و ادامه‌ی آن با چله‌ی کوچک همراه است. بعضی از اول دی ماه تا دهم بهمن ماه به نام چله‌ی بزرگ و از دهم تا آخر بهمن را چله‌ی کوچک نام‌گذاری کرده‌اند. قدیمی‌ها می‌گویند چله‌ی کوچک خیلی ناقلاست. آن هم بدلیل آن است که سرمای زمستان در این ایام بسیار سخت‌تر و پر سوزتر از دیگر روزهای زمستانی‌ست. اصطلاح دیگری هم هست به نام چارچار که آن هم به چهار روز اول چله‌ی بزرگ و چهار روز آخر چله‌ی کوچک گفته می‌شود که در تقویم برابر است با ششم تا چهاردهم بهمن ماه. طبق یک افسانه‌ی قدیمی در ششله چنان هوا سرد می‌شود که همی و ممی پسران خاتو یا همان مادر وقتی که از خانه برای تهیه آذوقه و شکار بیرون می‌روند از شدت و سوز سرما خشک شده و می‌میرند و دیگر به خانه بر نمی‌گردند. خاتو زمهریر، مادر آنها از شنیدن خبر مرگ‌‌شان ناراحت می‌شود، گریبان خود را چاک کرده بر سر و سینه می‌کوبد و بر اثر این شیون گردنبند مرواریدش پاره شده و دانه‌های آن شروع به افتادن می‌کند و به صورت بارش تگرگ بر زمین می‌ریزد. بعد از آن خاتو زمهریر از شدت ناراحتی تکه چوب نیم‌سوزی را از اجاق بیرون آورده و برای گرفتن انتقام به قصد سوزاندن دنیا پرتاب می‌کند.

می‌گویند اگر این تکه نیم‌سوز در خشکی بیافتد سالی که پیش روست سالی گرم و خشک و کم باران است و اگر چوب نیم‌سوز در دریا و یا آب بیافتد، سال آینده خنک و پر باران خواهد بود0

افسانه خاتو زمهریر (مادر سرما) در مناطق  استان کردستان مرسوم است0

مواد استفاده در عروسک " تکه‌های پارچه - توپ - اسفنج - تکه‌های کاغذ - مقوا و چسب "

مشخصات اسباب بازی
استان : کردستان
امکانات و وسایل مورد نیاز :
سازنده : دلارام مفاخری
اندازه عروسک : ٧٠ سانتیمتر
عکاس: امیرحسن سلام‌زاده
تعداد عکاسی از نمونه عروسک : ٣ عدد
منبع : مرکز سرگرمی‌های سازنده (کد۵٨)