عروسک --- (دست ساز)

از عروسک‌های بومی استان فارس- مرکز شماره یک صفاشهر

دسته : عروسک

با بررسی و کارشناسی و نیاز سنجی از خود کودکان در مورد بازی با عروسک، همچنین تولید نمونه‌های مختلف عروسک در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و دستور مدیرعامل وقت با درخواست از تمام مراکز کانون در سراسر کشور برای مشارکت در ساخت عروسک‌های بومی و محلی آن شهر به کمک اعضای خود این پروژه آغاز گردید. حاصل این طرح و پروژه گردآوری حدود 250 عروسک بومی و محلی از سراسر ایران است که به مرکز سرگرمی‌های سازنده ارسال شده است.

شرح اسباب بازی

(عروسک محلی ناحیه دو شهرستان خرم بید)

طبق گفته‌های مادربزرگ‌ها، در گذشته با استفاده از یک یا دو قطعه چوب و مقداری پارچه عروسک‌هایی می‌ساختند. مادربزرگ‌ها در کودکی‌هایشان با استفاده از این عروسک‌های دست‌ساز به تمرین نقش‌های اجتماعی و خانوادگی می‌پرداختند.

این عروسک‌ها با دو نوع پوشش 1 – قبای کوتاه چین‌دار و چارقد  2 – لباس بلند قدی طراحی می‌‌شده است . تن عروسک با پیچاندن پارچه‌های مختلف دور چوب‌ها شکل می‌گرفته است. سر عروسک هم با پارچه یا پنبه پر می‌شده است . در طراحی چهره‌ی عروسک نیز از ذغال بهره می‌گرفتند.

عروسکی که مشاهده می‌فرمایید با همکاری خانم مهین طیبی ، مادر یکی از اعضاء خوب مرکز تهیه شده‌است. خانم طیبی می‌گوید این عروسکِ دوران کودکی خودش ، مادر و مادربزرگش می‌باشد. با توجه به اینکه مادربزرگ‌ها این عروسک را از مادران و مادربزرگ‌های خود به یادگار دارند، می‌توان گفت که قدمتی نزدیک به یک قرن دارد. 

مشخصات اسباب بازی
استان : فارس
امکانات و وسایل مورد نیاز :
سازنده : مریم حسنعلی
اندازه عروسک : ٣۶ سانتیمتر
عکاس: امیرحسن سلام‌زاده
تعداد عکاسی از نمونه عروسک : ٣ عدد
منبع : مرکز سرگرمی‌های سازنده (۱۱٣)