عروسک محلی سنگسری (دست ساز)

از عروسک‌های بومی استان سمنان

دسته : عروسک

با بررسی و کارشناسی و نیاز سنجی از خود کودکان در مورد بازی با عروسک، همچنین تولید نمونه‌های مختلف عروسک در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و دستور مدیرعامل وقت با درخواست از تمام مراکز کانون در سراسر کشور برای مشارکت در ساخت عروسک‌های بومی و محلی آن شهر به کمک اعضای خود این پروژه آغاز گردید. حاصل این طرح و پروژه گردآوری حدود 250 عروسک بومی و محلی از سراسر ایران است که به مرکز سرگرمی‌های سازنده ارسال شده است.

شرح اسباب بازی

در میان ایلات ، عشایر و سنگسری‌های زحمت‌کش و پر تلاش مادرانی مهربان و دلسوز بوده و هست که کودکانشان را با سرگرمی‌های سازنده آشنا کرده و به آنها آموختند که چگونه در دنیای کودکی‌شان بپذیرند که احساس مسئولیت کنند، چگونه عشق بورزند و چگونه اوقات فراغت‌شان را پر کنند .

گرچه حتی کودکان هم در گذشته‌ی عشایر سنگسری مسئول بودند و پا به پای پدر و مادرهایشان کار می‌کردند، و در امر گله‌داری و شیر‌دهی و ریسیدن نخ به آنها کمک می‌کردند ، اما هیچ وقت مادران دلسوز فراموش نمی‌کردند که زمانی را هم به بازی بچه‌ها اختصاص دهند .

این بوده که با استفاده از پارچه‌های دور ریختنی و وسایلی که کمتر به کارشان می‌آمد، به ساخت عروسک پرداخته و در اختیار کودکان قرار می‌دادند . آنها با استفاده از هنر شماره‌دوزی به ایجاد نقش‌هایی زیبا بر روی عروسک پرداخته که نشانه ذوق و سلیقه و توجه به ظرافت در ساخت عروسک بوده که در گذشته وجود داشته است .

بدین ترتیب این نمونه عروسک، گذشته‌ی عروسک محلی شهر را بازگو می‌کند. به امید اینکه سرزمین‌مان همیشه از عشق مادران و پدران مهربان و عاشق خالی نباشد و به امید اینکه یادگارهای سرزمین‌مان را هیچ‌ وقت فراموش نکنیم.

مشخصات اسباب بازی
استان : سمنان
شهرستان : سنگر
امکانات و وسایل مورد نیاز :
سازنده : فاطمه ربانی
اندازه عروسک : ۴٠ سانتیمتر
عکاس: امیرحسن سلام‌زاده
تعداد عکاسی از نمونه عروسک : ٣ عدد
منبع : مرکز سرگرمی‌های سازنده (۱۴۵)