عروسک محلی شوشتر (دست ساز)

از عروسک‌های بومی استان خوزستان - مرکز ٣ اهواز

دسته : عروسک

با بررسی و کارشناسی و نیاز سنجی از خود کودکان در مورد بازی با عروسک، همچنین تولید نمونه‌های مختلف عروسک در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و دستور مدیرعامل وقت با درخواست از تمام مراکز کانون در سراسر کشور برای مشارکت در ساخت عروسک‌های بومی و محلی آن شهر به کمک اعضای خود این پروژه آغاز گردید. حاصل این طرح و پروژه گردآوری حدود 250 عروسک بومی و محلی از سراسر ایران است که به مرکز سرگرمی‌های سازنده ارسال شده است.

شرح اسباب بازی

عروسك محلي بختياري - بهيگ بازنده (عروسك رقاص)

تاريخچه : اين عروسك را مادران بختياري از زمانهاي بسيار قديم با وسايل بسيار ابتدايي براي دختران خود مي‌ساختند. فرم اصلي عروسك همه جاي گستره‌ي جغرافيايي بختياري نشينان ثابت است اما اسم عروسك يا ظاهر و لباس‌هاي آن ممكن است تغيير كند.

ساختار عروسك : اين عروسك متشكل از دو تكه چوب ، يكي كوتاه و يكي بلند است . كه به شكل صليب روي هم قرار مي‌گيرند و محكم با نخ به هم وصل مي‌شوند. چوب بلند قد عروسك را مي‌سازد و چوب كوتاه حجم شانه‌ها را نشان مي‌دهد. دو چوب ديگر نيز كه انتهاي آنها سوراخ شده به انتهاي شانه‌ها وصل مي‌شود كه كار دست‌ها را انجام مي‌دهد. به نقطه اتصال دست‌ها دو نخ وصل مي‌شود كه به اندازه قد عروسك است و با كشيدن آنها دست‌هاي عروسك نيز به حركت در مي‌آيند.

اندازه‌ي قد عروسك به دلخواه سازنده است ولي معمولاً كمتر از 25 سانتي‌متر نيست. لباس‌ها شخصيت عروسك را مي‌سازند كه معمولاً از تكه پارچه‌هاي اضافي لباس‌ها و گاه پارچه لباس‌هاي مستعمل ساخته مي‌شود. صورت عروسك از تكه پارچه‌ي سفيد كه در روي آن صورت نقاشي و يا گلدوزي مي‌شود، ساخته و زير آن با پنبه يا تكه‌هاي پارچه پر مي‌شود.

وسايل مورد نياز :

  1. يك تكه چوب به طول 25 تا 40 سانتي‌متر
  2. يك تكه چوب به طول 12 سانتي‌متر
  3. دو تكه چوب به طول 10 سانتي‌متر
  4. پارچه در رنگ‌هاي دلخواه
  5. نخ و سوزن


مشخصات اسباب بازی
استان : خوزستان
امکانات و وسایل مورد نیاز :
سازنده : خانم جهان گل‌محمدی – مربی مسئول
اندازه عروسک : ۴٠ سانتیمتر
عکاس: امیرحسن سلام‌زاده
تعداد عکاسی از نمونه عروسک : ٣ عدد
ایده پرداز : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
منبع : مرکز سرگرمی‌های سازنده (کد٧٨)