عروسک بیگ خورموج و دیر۱ (دست ساز)

از عروسک‌های بومی استان بوشهر

دسته : عروسک

با بررسی و کارشناسی و نیاز سنجی از خود کودکان در مورد بازی با عروسک، همچنین تولید نمونه‌های مختلف عروسک در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و دستور مدیرعامل وقت با درخواست از تمام مراکز کانون در سراسر کشور برای مشارکت در ساخت عروسک‌های بومی و محلی آن شهر به کمک اعضای خود این پروژه آغاز گردید. حاصل این طرح و پروژه گردآوری حدود 250 عروسک بومی و محلی از سراسر ایران است که به مرکز سرگرمی‌های سازنده ارسال شده است.

شرح اسباب بازی

عروسک بیگ : پیراهن گلدار آبی و سفید (روسری گلدار سفید و زرد)

طریقه ساخت: این عروسک بوسیله تکه های چوب، پارچه و دگمه ساخته می‌شود. بدین صورت که دو تکه چوب را در اندازه‌های کوچک و بزرگ به شکل صلیب توسط تکه پارچه به هم وصل می‌کنند. قسمت کوچک دست‌ها و قسمت بزرگ پاهای عروسک می‌باشد. سر آن بوسیله دگمه‌ای تخت که توسط پارچه‌ای ساده و در رنگ‌های سفید یا کرم است پوشانده می‌شود. صورت عروسک نیز به شکل + توسط نخهای رنگی یا ماژیک طراحی می‌گردد. به منظور حجیم شدن عروسک تکه پارچه‌هایی را دورتادور چوب‌ها می‌پوشانیم.

لباس عروسک : یک نوع لباس محلی به نام "شلوار واز" است که شامل بالاتنه چاکدار، آستین و دامن چین‌دار می‌گردد. برای آستین و بالاتنه از تکه پارچه‌هایی به رنگ شاد استفاده می‌کنیم که آنها را در قسمت اسکلت مربوطه می‌دوزیم. چند سری دامن چین‌دار در اندازه‌های کوچک و بزرگ را به ترتیب در زیر بالاتنه (چوب پائینی) وصل می‌نماییم تا دامنی پُر چین شکل گیرد.

برای موها نیز می‌توانیم از پشم و کامواهای مختلف استفاده کرده و در قسمت سر عروسک بچسبانیم و آنها را به صورت گیس ببافیم. در پایان سر عروسک را با چادری گل‌دار یا میناری که بوسیله پولک تزئین شده می‌پوشانیم.

عروسک‌ها توسط بچه‌ها جان گرفته با یکدیگر صحبت می‌کردند و در مراسم مختلفی مثل دید و بازدید و عروسی و... شرکت می‌کردند.


مشخصات اسباب بازی
استان : بوشهر
امکانات و وسایل مورد نیاز :
سازنده : -
اندازه عروسک : ٣٠ سانتیمتر
تعداد عکاسی از نمونه عروسک : ٣ عدد
عکاس: امیرحسن سلام‌زاده
منبع : مرکز سرگرمی‌های سازنده