عروسک محلی منطقه دالکی (دست ساز)

از عروسک‌های بومی استان بوشهر- شهرستان دالکی

دسته : عروسک

با بررسی و کارشناسی و نیاز سنجی از خود کودکان در مورد بازی با عروسک، همچنین تولید نمونه‌های مختلف عروسک در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون و دستور مدیرعامل وقت با درخواست از تمام مراکز کانون در سراسر کشور برای مشارکت در ساخت عروسک‌های بومی و محلی آن شهر به کمک اعضای خود این پروژه آغاز گردید. حاصل این طرح و پروژه گردآوری حدود 250 عروسک بومی و محلی از سراسر ایران است که به مرکز سرگرمی‌های سازنده ارسال شده است.

شرح اسباب بازی

مرحله اول : ساخت سر عروسک

در زمان‌های قدیم مادران برای ساخت عروسک ابتدا تکه پارچه‌ای را به صورت نواری به قطر نیم یا یک سانت به شکل حلزونی به دور هم می‌پوشاندند و بعد روی آن را با پارچه‌ای به رنگ سفید  می‌پوشاندند یا اینکه از یک سکه استفاده کرده و روی آن را پارچه سفید می کشیدند.

مرحله دوم: گردن عروسک

برای ساخت گردن از یک تکه چوب که به دلخواه تراشیده می‌شد استفاده می‌شد و اندازه‌اش بستگی به بزرگی یا کوچکی عروسک داشت  این چوب از پشت سر زیر پارچه سفید وصل می‌شد .

مرحله سوم: پاها و تنه عروسک

که به دو طریق تهیه می‌شد: 1. پنبه‌ای- در این روش شکل پاها تا تنه روی پارچه طراحی و دوخته می‌شد و بعد آنرا با پارچه ریش ریش پر می‌کردند و چوبی را که به صورتک نصب شده بود در تنه فرو می‌بردند 2. چوبی- در این روش چوبی را که برای گردن بکار برده بودند بلندتر می‌گرفتند و در پایین یا انتهای چوب از قرقره برای نشاندن عروسک استفاده می‌شد.

مرحله چهارم :

در قدیم مردم شهر دالکی علاقه زیادی به رنگهای شاد داشتند به همین دلیل تنوع رنگها در لباسهای قدیمی زیاد دیده می شد.بنابراین برای لباس عروسکها نیز از رنگهای تند و شاد استفاده می کردند.مدل لباس بومی این منطقه ، به صورت دامنهای پرچین و پیراهنی بلند روی آن و مینارهای رنگی به جای روسری بوده است که برای عروسکها نیز از همین سبک استفاده می شد.

مرحله پنجم :

آخرین مرحله بوده که با نخ مشکی برای عروسک چشم و ابرو و... می گذاشتند و پارچه ای به رنگ مشکی برای موی عروسک به کار می رفته.

مشخصات اسباب بازی
استان : بوشهر
شهرستان : دالکی
امکانات و وسایل مورد نیاز :
سازنده : -
اندازه عروسک : ۴٠ سانتیمتر
تعداد عکاسی از نمونه عروسک : ٣ عدد
عکاس: امیرحسن سلام‌زاده
منبع : مرکز سرگرمی‌های سازنده